Treg gjæring?

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Har en "Wit Jul" til gjæring nå. Brukte oppskrift fra Norbryggsidene. Fulgte oppskriften "slavisk" men gjæret ble byttet fra Wyeast 3944 til WLP400. 2 ferske rør til 20 liter i gjæringskar. Ikke starter.
OG startet på 1066 onsdag forrige uke. Lørdag målt til 1044 og nå onsdag målt til 1035. Popper i gjæringslås med 37 sek mellomrom? Temperatur målt på gjæringskar har ligget mellom 19,8 til 20,7.
Synes dette går tregt. Tidligere brygg har vært ferdig etter 4-5 dager. Er jeg bare utålmodig? Bør jeg øke temperatur?

Den gjæren er noe treg av seg, og tilsynelatende kan det se ut som om den stopper også, for å ta seg inn igjen. Bruker å la brygg med den gjæren stå i 3 uker på dunk. Temperaturen er fin nok den.

Plopping i gjærlåset er ikke noe å tenke på, morsomt om dagen, en irritasjon om natten, for min del :)

Er nok bare tålmodigheten som er dårlig og gjæren som er tregere enn på de 3 første bryggene mine. Nå, etter 1,5 uke er SG kommet ned i 1024. Og den smaker utmerket. Får vente en drøy uke før flasking.

Jeg sliter også med treig gjæring. OG på 1.043, kommer ikke lenger ned enn 1.013. Det er litt svakt. Temp er konstant på 20 grader og det bobla voldsomt i to dager før det ebba ut på fjerde dagen. Nå er det helt dødt, what to do? Bøtta står i stua... har lys mye og si? Altså vanlig lampelys..  :bank2: :bank2:

Tilbake
Topp