Plastbøtter og temperatur tålegrense

Hvor høy temperatur tåler disse plastbøtter til gjæring fra Brygg Selv og Europris? Tåler de 100⁰C vann? Noen som vet? I det minste tror de vet?

Ok, sånn ja. Det blir batch sparge det for deg da. Bare vær trygg på at gjæringskaret du tapper om til tåler varm vørter. Mange plast typer skal ikke være i kontakt med varmere væske enn 50-60 grader. Kanskje en sånn passer, så går du over til 2-kjelers oppsett fra BIAB? :)

Jeg har et par standard gjæringsbøtter fra Ølbrygging. De tåler ikke over 60 grader?

Prøver å klare meg uten flere kjeler. Enda :)

Jeg har et par standard gjæringsbøtter fra Ølbrygging. De tåler ikke over 60 grader?
Kommer an på materialet de er laget av. Finner ikke det i farta på Ølbrygging. Greit å være sikker på sånt. :)

De tåler det helt fint. Kar av PET, derimot, tåler det ikke.
Ølbrygging svarte på e-post at de ikke ville brukt over 55 grader i plast da den kan deformeres.
Men du tenker det går greit å tappe mesken, som da gjerne er 65 grader, dit?
Praktisk, i så fall, da den er stor nok og næringsmiddelgodkjent

Ølbrygging svarte på e-post at de ikke ville brukt over 55 grader i plast da den kan deformeres.
Men du tenker det går greit å tappe mesken, som da gjerne er 65 grader, dit?
Praktisk, i så fall, da den er stor nok og næringsmiddelgodkjent
Jeg har brukt sånne bøtter til det der i ti år:). De er laget av polypropylen, og skal tåle kontinuerlig bruk ved opptil 100 grader: Compared to polyethylene, polypropylene has a higher melting temperature. In addition, the maximum temperature to which this plastic can be permanently exposed without becoming unusable is higher. The homopolymer of polypropylene can be used permanently at temperatures between 0 °C and +100 °C. This temperature range can be further increased by copolymerisation.https://kdfeddersen.com/en/products/polymers/polypropylene

Du kan finne litt ulik info på nettet, men det der stemmer i alle fall med mine erfaringer. Står det PP på undersida av bøtta, ville jeg ikke vært i tvil. 55 grader som grense virker helt meningsløst.

Jeg har brukt sånne bøtter til det der i ti år:). De er laget av polypropylen, og skal tåle kontinuerlig bruk ved opptil 100 grader: Compared to polyethylene, polypropylene has a higher melting temperature. In addition, the maximum temperature to which this plastic can be permanently exposed without becoming unusable is higher. The homopolymer of polypropylene can be used permanently at temperatures between 0 °C and +100 °C. This temperature range can be further increased by copolymerisation.https://kdfeddersen.com/en/products/polymers/polypropylene

Du kan finne litt ulik info på nettet, men det der stemmer i alle fall med mine erfaringer. Står det PP på undersida av bøtta, ville jeg ikke vært i tvil. 55 grader som grense virker helt meningsløst.
Glimrende! Det står PP under, så da gir jeg gass.
Hjalp også å bli flyttet over til en passende, eksisterende tråd, så da gjør jeg som @Kloakk også har gjort og kjører batch sparge i den bøtten

Glimrende! Det står PP under, så da gir jeg gass.
Hjalp også å bli flyttet over til en passende, eksisterende tråd, så da gjør jeg som @Kloakk også har gjort og kjører batch sparge i den bøtten
Sikkert greit for Ølbrygging å få ei tilbakemelding, også. Regner med at de vil gi folk god info. (Vedkommende har antakelig blanda PET og PP - eller misforstått spørsmålet. De selger jo masse PET-kar, og de skal ikke ha over 50. )

• Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp