Om mesking i Amber Christmas ale

Hei,

Vi skal i morgen brygge 50l med Amber Christmas.
I oppskriften (her) står det:

Du kan meske på flere måter. Det enkleste er en enstegs infusjonsmesk: 66°C i 60 min, 77°C i 5 min. Start med 25 liter vann på 68°C, når man tilsetter malten vil temperaturen synke til ca. 66°C. Målet er et kokevolum på ca. 28 liter. Anslagsvis kan du skylle med ca. 8 liter vann på 79°C.
Vi brygger 50l (i vårt Beer Brew 60) om gangen, og jeg blir litt forvirra når det står at vi skal begynne med 50l vann til 13kg malt (dvs. dobbelte av oppskriften som er for 25l). Dette har vi ikke plass til?! Er dette mye mer vann enn vanlig brygging?

Videre står det "anslagsvis" kan vi skylle med 16 liter vann. Hva menes med "anslagsvis" her? Skal man gjøre det, eller er det er menes det at det er helt frivillig å skylle malten?

Takk!

Det blir litt ulikt utfra hva slags oppsett man har. Utgangspunktet er at malt binder opp ca. 1 liter pr. Kg. Man mesker med 3-4liter vann pr. Kg og volumet av skyllevann bestemmes etter ønsket volum til gjæring. Tok meg noen runder å treffe helt. Nå vet jeg hvor jeg havner og justerer menge vann etter mengde malt. 13 kg = 13 + 26 liter i mesk og 32 liter til skylling. Jeg koker hanske hardt, og med trub og avdamping blir det borte 8 liter, da sitter jeg igjen med 50 liter.

Det blir litt ulikt utfra hva slags oppsett man har. Utgangspunktet er at malt binder opp ca. 1 liter pr. Kg. Man mesker med 3-4liter vann pr. Kg og volumet av skyllevann bestemmes etter ønsket volum til gjæring. Tok meg noen runder å treffe helt. Nå vet jeg hvor jeg havner og justerer menge vann etter mengde malt. 13 kg = 13 + 26 liter i mesk og 32 liter til skylling. Jeg koker hanske hardt, og med trub og avdamping blir det borte 8 liter, da sitter jeg igjen med 50 liter.

takk!

Tilbake
Topp