Når det gjelder fylling så mente jeg å ikke fylle helt uten noe luft i flaska, når ølet da utvider seg har det bare en mulighet som er å sprenge flaska.
Når det gjelder oksydering skulle jeg gjerne sett mer vitenskapelig bevist at det smaker oksydert pga, det lille som er av oksygen-o2 i tomrommet mellom øl og korken i flaska.
:EDIT: jeg har aldri kjendt smaken av oksidering hos me eller andre, kan det da være at jeg ikke vet hvordan det smaker ?
Oksidering er et veldig virkelig fenomen, det kan jeg love deg, ut fra rikelig erfaring med både eget og andres øl. Det kan produsere ulike smaker. Jeg kan ikke si at jeg synes "våt papp" er så treffende. For meg er det mer som "støvet kjeller", og jeg kjenner det med en gang. Dette er mest i lyse øl. Når pilsen min har passert middagshøyden, dukker dette etter hvert opp, og til slutt er det bare å helle den ut. (Men det tar såpass lang tid å komme dit, at det må være ved en glipp at ei flaske overlever så lenge

.)
I mørkt øl, særlig, får du etter hvert inn en slags hetvinskarakter, og i noen sterke øl er det en ønsket del av karakteren.
At luft, sjøl veldig små mengder, som blir fanga i frirommet over ølet, er et problem, er det ingen tvil om. Og det skal veldig små mengder oksygen til, så bryggeriene har utvikla diverse metoder for å begrense det mest mulig. Her er et par kilder du kan hygge deg med:
www.morebeer.com
probrewer.com
Noe det er viktig å legge merke til, er at det hjelper lite å "purge" flasker du skal fylle, så lenge det likevel blir igjen et frirom med luft. Det absolutt beste du kan gjøre, er å sørge for at frirommet blir minst mulig.
Bryggeriene pakker stort sett øl som er fritt for aktiv gjær, så de har et mye større problem enn vi som karbonerer på flaske, med masse aktiv gjær som kan ta seg av oksygenet som blir tatt opp i ølet under flaskingsprosessen. Det er likevel grenser for hvor mye oksygen gjæren kan håndtere, så det er viktig å være så forsiktig som mulig.
At den lufta som blir igjen i frirommet, likevel skaper problemer, er vel det forsøket
@erikraude refererer over her, en indikasjon på. Se også den videoen
@hrukin lenka til, som om ikke annet viser at det er nok oksygen i frirommet til å gjøre stor skade.
Du må gjerne mene at flaskene vil sprenges om man fyller helt opp. Jeg kan bare gjenta at det aldri har hendt meg - og jeg har fylt
mange flasker helt opp.
Og helt fulle blir de jo aldri, et lite rom blir igjen. Og den volumøkninga ølet får med de temperaturhevingene ølet normalt vil utsettes for, er liten. (Væske kan forsåvidt også komprimeres, men i veldig mye mindre grad enn en gass, så jeg skal ikke mene noe om hvorvidt det har betydning.)