Hjelp meg med å redusere oksygeneksponering

Jepp! Mye lettere enn å ha den rett på karet.

Jeg har ikke dunka av det munnstykket mange ganger, men det har skjedd. Og jeg kan lett kjenne meg igjen i søl som resultat av oppmerksomhet, gjerne mot slutten av flaskinga :D er nok ikke utstyrets feil.
Nei, det må nok tilskrives brukerfeil.

Men jeg har minst to sånne fyllestaver. På den ene løsner tuten lett. Den bruker jeg ikke. På den andre sitter den godt. Sikker på at din ikke bare er en mandagsmodell?

Jeg har samme tappestav som deg, og har flaska noen tusen flasker helt opp med den uten at det har skjedd uhell. Jeg trur forøvrig helt fulle flasker er det viktigste tiltaket du kan gjøre.

Er cold crashing nødvendig? Jeg gjør det aldri. (Forøvrig: Hvis du gjør det, skal du helst gjøre det over et par dager, sånn at du senker temperaturen langsomt.)

Ellers er gjæren en uhyre effektiv oksygenjeger, så når vi flaskekarbonerer, skal det faktisk mye til å få gjort så mye skade. Den største trusselen mener jeg altså er oksygen i frirommet mellom øl og kork.

Jeg har riktignok laga meg et hjemmesnekra utstyr for "skjerma nedføring". Det er litt plunder, og krever CO2. Og jeg mistenker at det egentlig er litt overkill. Kan beskrive det hvis du er interessert.

Angående infeksjoner: Pass på å ikke bruke utblanda StarSan som har begynt å gråne. Den er ikke effektiv lenger. Jeg er nokså sikker på at jeg fikk en god del infeksjoner fordi jeg ikke hadde skjønt dette.

Jeg har riktignok laga meg et hjemmesnekra utstyr for "skjerma nedføring". Det er litt plunder, og krever CO2. Og jeg mistenker at det egentlig er litt overkill. Kan beskrive det hvis du er interessert.
Gjerne! :)

Angående infeksjoner: Pass på å ikke bruke utblanda StarSan som har begynt å gråne. Den er ikke effektiv lenger. Jeg er nokså sikker på at jeg fikk en god del infeksjoner fordi jeg ikke hadde skjønt dette.
Det er heldigvis lenge siden jeg sist hadde en infeksjon. På den tida pusla jeg også med surøl, brett osv, så har antageligvis ikke vært ryddig nok med å skille disse. Jeg brygga også ganske mye, mange små batcher, og det kan nok ha blitt en del kvantitet over kvalitet og slurv av det.

Jeg har samme tappestav som deg, og har flaska noen tusen flasker helt opp med den uten at det har skjedd uhell. Jeg trur forøvrig helt fulle flasker er det viktigste tiltaket du kan gjøre.
Du fyller de HELT fulle? Til korken får det til å renne over?

Bildet under viser hvordan jeg overfører til blandingskar. (Det er et gammelt bilde. Nå gjærer jeg på flatbottom'er.) Blandingskaret har jeg stående fylt med starsan, og når jeg skal bruke det, tapper jeg ut starsan samtidig som jeg har koblet CO2 til på toppen av karet. Så når karet er tomt for Starsan er det fylt med CO2.

Når jeg så flasker fra blandingskaret, kobler jeg på CO2 på toppen. Jeg slipper på litt og litt etter hvert som jeg tapper ut øl. Det blir litt trykk i krate,og dermed får jeg litt skum i flaskene. Det er ideelt; jeg setter korken på skummet og korker med én gang ("cap on foam"). Dermed får jeg et frirom med svært lite oksygen i, og jeg regner med at gjæren tar seg av det. (Jeg drakk nylig fire måneder gammel NEIPA ved sida av en helt fersk av samme slag. Det var ingen fargeforskjell, og aromatapet i den gamle var ikke all verden, heller.)

Dette involverer litt pettersmartmekking med slanger og slangeklemmer, og litt surring med plastfolie over skjøter, men det finner du ut av:). En praktisk sak er avsagde nederdeler av gamle gjærlåser. De er fine nipler ned i hull i korker, og så trer du bare en slange nedpå, eventuelt med ei slangeklemme. (Noe jeg kom på etter at det bildet der blei tatt, åpenbart.)
Oksygenfri overføring.jpg

Ellers er gjæren en uhyre effektiv oksygenjeger, så når vi flaskekarbonerer, skal det faktisk mye til å få gjort så mye skade. Den største trusselen mener jeg altså er oksygen i frirommet mellom øl og kork.

men det er ikke oksygen der, bare luft som riktignok inneholder 21% oksygen som ikke kan gjøre sååå my skde, eller?

ellers så er tekniske beskrivelser alltid av interesse.

Interessant @Finn Berger. Hvor kommer CO2 fra i utgangspunktet? Gjør du dette fordi du foretrekker det over å tilsette karboneringssukker i hver enkelt flaske, eller er det andre fordeler?
CO2 er kjøp-CO2 fra tank, men antakelig kan du godt samle opp fra gjæring.

Veien om blandingskar er ikke nødvendig, nei. Jeg har tenkt på å kutte det ut. Men nå har jeg begynt å karbonere med speise igjen, og da er blandingskaret greit. Og så er de karene der suverent best å tappe fra. (Og jeg kan få ut litt mer øl på denne måten.)

Jeg fyller ikke så fullt at et renner over, nei. Men gjerne like opptil.

@Oddvar Demmo
Flaskene tåler det. Har noen tusen sånne bak meg, og det går bra. Et parti tåle en steikheit tur bak i et bagasjerom over til Vestlandet.

70% av oksygenet i frirommet er der fremdeles når gjæren tar kvelden. Og det er plaenty nok til å lage masse kvalm. Det skal lite til - veldig lite.

CO2 er kjøp-CO2 fra tank, men antakelig kan du godt samle opp fra gjæring.

Veien om blandingskar er ikke nødvendig, nei. Jeg har tenkt på å kutte det ut. Men nå har jeg begynt å karbonere med speise igjen, og da er blandingskaret greit. Og så er de karene der suverent best å tappe fra. (Og jeg kan få ut litt mer øl på denne måten.)

Jeg fyller ikke så fullt at et renner over, nei. Men gjerne like opptil.

@Oddvar Demmo
Flaskene tåler det. Har noen tusen sånne bak meg, og det går bra. Et parti tåle en steikheit tur bak i et bagasjerom over til Vestlandet.

70% av oksygenet i frirommet er der fremdeles når gjæren tar kvelden. Og det er plaenty nok til å lage masse kvalm. Det skal lite til - veldig lite.
Når det gjelder fylling så mente jeg å ikke fylle helt uten noe luft i flaska, når ølet da utvider seg har det bare en mulighet som er å sprenge flaska.
Når det gjelder oksydering skulle jeg gjerne sett mer vitenskapelig bevist at det smaker oksydert pga, det lille som er av oksygen-o2 i tomrommet mellom øl og korken i flaska.

:EDIT: jeg har aldri kjendt smaken av oksidering hos me eller andre, kan det da være at jeg ikke vet hvordan det smaker ?

Et tips jeg leste helt i starten av bryggekarieren var å legg korken løst på flaska den første tide (hvor lenge ?) for å presse ut luften før korken klemmes på.

jeg har aldri kjendt smaken av oksidering hos me eller andre, kan det da være at jeg ikke vet hvordan det smaker ?
Det er meget mulig jeg bekymrer meg unødvendig mye for noe som ikke egentlig er et stort problem. Men jeg tror "smaken av oksidering" er litt av et villspor. Oksidering skjer gradvis, og til slutt får man den klassiske beskrivelsen: våt papp osv. Men veien dit starter med lite smak, mangel på punch i humla, eller liten maltsmak av et maltdrevet øl. Oksidering senker levetiden på et øl.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg hang meg opp i akkurat dette nå, men jeg tror det er fordi jeg leste så mange ting om CO2 og lukket overføring og det forekom meg som en enkel variabel å stramme til i min prosess :)

Når det gjelder oksydering skulle jeg gjerne sett mer vitenskapelig bevist at det smaker oksydert pga, det lille som er av oksygen-o2 i tomrommet mellom øl og korken i flaska.
Et sted her på forumet er noen bilder jeg tok av en A-B-test der jeg flaska samme ølet på to måter. Halvparten av flaskene som vanlig, med normal headspace, andre halvparten med å fylle helt opp. Ingen andre variabler. Karbonert på samme måte, øl fra samme dunk etc. Forskjellen var påtakelig, både i aroma, smak og utseende, allerede etter et par uker. Etter det har jeg alltid fylt helt opp. Det er for meg minste innsats for største forbedring.

Et sted her på forumet er noen bilder jeg tok av en A-B-test der jeg flaska samme ølet på to måter. Halvparten av flaskene som vanlig, med normal headspace, andre halvparten med å fylle helt opp. Ingen andre variabler. Karbonert på samme måte, øl fra samme dunk etc. Forskjellen var påtakelig, både i aroma, smak og utseende, allerede etter et par uker. Etter det har jeg alltid fylt helt opp. Det er for meg minste innsats for største forbedring.

Dokumentasjon god nok for meg, som ikke flasker så mye.
Tar du testen med løs kork i begynnesen av ettergjæringen for å se om all luft er drevet ut av flaska? :)
Skal jeg lage juleøl så må det flaskes.

Kan være greit å ikke vende på flaska for å fordele sukker(laka) etter korking. Her er en test som viser forskjellen mellom en flaske som er ristet etter flasking og en som er behandlet med respekt. Nå er vel å riste flaska litt å overdrive, men det viser helt tydelig oksidering.
Oksidering

Kan være greit å ikke vende på flaska for å fordele sukker(laka) etter korking. Her er en test som viser forskjellen mellom en flaske som er ristet etter flasking og en som er behandlet med respekt. Nå er vel å riste flaska litt å overdrive, men det viser helt tydelig oksidering.
Oksidering
Tvilsomt eksperiment. For det første var det et humlerikt øl, og oksidering av humla er antakelig noe som skjer mye raskere enn andre oksideringsprosesser. Det er egentlig en helt innlysende dårlig ide å riste oksygen inn i et sånt øl. Dernest sammenligner han med ei flaske han har klemt lufta ut av, så vi kan ikke vite om det er ristinga eller bare det at det er et frirom med oksygen i der, som gjør at den ene ølet er blitt oksidert.

Når det er sagt, så ville jeg uansett ikke rista ei flaske. Jeg har prøvd, ut fra en teori om at jeg på den måten kunne få uskadeliggjort oksygenet i frirommet gjennom å få alt inn i ølet med en gang, så gjæren kunne få tatt seg av det før den tok kvelden. Jeg kan ikke huske at ølet blei hverken bedre eller dårligere av det. Ingen effekt, altså.

Det er forøvrig ingen grunn til å gjøre noe for å blande ut sukkeret, så det bryderiet kan man spare seg.

Når det gjelder fylling så mente jeg å ikke fylle helt uten noe luft i flaska, når ølet da utvider seg har det bare en mulighet som er å sprenge flaska.

:EDIT: jeg har aldri kjendt smaken av oksidering hos me eller andre, kan det da være at jeg ikke vet hvordan det smaker ?
Oksidering er et veldig virkelig fenomen, det kan jeg love deg, ut fra rikelig erfaring med både eget og andres øl. Det kan produsere ulike smaker. Jeg kan ikke si at jeg synes "våt papp" er så treffende. For meg er det mer som "støvet kjeller", og jeg kjenner det med en gang. Dette er mest i lyse øl. Når pilsen min har passert middagshøyden, dukker dette etter hvert opp, og til slutt er det bare å helle den ut. (Men det tar såpass lang tid å komme dit, at det må være ved en glipp at ei flaske overlever så lenge:).)

I mørkt øl, særlig, får du etter hvert inn en slags hetvinskarakter, og i noen sterke øl er det en ønsket del av karakteren.

At luft, sjøl veldig små mengder, som blir fanga i frirommet over ølet, er et problem, er det ingen tvil om. Og det skal veldig små mengder oksygen til, så bryggeriene har utvikla diverse metoder for å begrense det mest mulig. Her er et par kilder du kan hygge deg med:

Noe det er viktig å legge merke til, er at det hjelper lite å "purge" flasker du skal fylle, så lenge det likevel blir igjen et frirom med luft. Det absolutt beste du kan gjøre, er å sørge for at frirommet blir minst mulig.

Bryggeriene pakker stort sett øl som er fritt for aktiv gjær, så de har et mye større problem enn vi som karbonerer på flaske, med masse aktiv gjær som kan ta seg av oksygenet som blir tatt opp i ølet under flaskingsprosessen. Det er likevel grenser for hvor mye oksygen gjæren kan håndtere, så det er viktig å være så forsiktig som mulig.

At den lufta som blir igjen i frirommet, likevel skaper problemer, er vel det forsøket @erikraude refererer over her, en indikasjon på. Se også den videoen @hrukin lenka til, som om ikke annet viser at det er nok oksygen i frirommet til å gjøre stor skade.

Du må gjerne mene at flaskene vil sprenges om man fyller helt opp. Jeg kan bare gjenta at det aldri har hendt meg - og jeg har fylt mange flasker helt opp. Og helt fulle blir de jo aldri, et lite rom blir igjen. Og den volumøkninga ølet får med de temperaturhevingene ølet normalt vil utsettes for, er liten. (Væske kan forsåvidt også komprimeres, men i veldig mye mindre grad enn en gass, så jeg skal ikke mene noe om hvorvidt det har betydning.)

Tilbake
Topp