HJEELP Starterproblemer.

Skal brygge  en WIT på lørdag. Har et rør WLP400 og 1 kg DME. ca 35 liter ferdig vørter med OG 1055.

Noen som kan gi lyntips i forhold til starter? Står best før 15 juni på gjæren.

Vørteren er først klar på lørdag :)

mrmalty sier 4,28 liter starter med viabilitet på 97 %

Men har ikke peiling på viabilitet på mitt rør.. Står best før 15 juni på røret.

Bør jeg lage starter i to trinn? Hva rekker jeg fra i kveld og frem til midt på dagen lørdag? 

afostad skrev:
Vørteren er først klar på lørdag :)

mrmalty sier 4,28 liter starter med viabilitet på 97 %

Men har ikke peiling på viabilitet på mitt rør.. Står best før 15 juni på røret.

Bør jeg lage starter i to trinn? Hva rekker jeg fra i kveld og frem til midt på dagen lørdag? 

Da er den produsert 15 mars

oki. da sier mrmalty 6 liter starter. Hvis jeg setter denne i kveld, bør jeg da sette den kaldt i morgen kveld for så å tømme av endel av stareren lørdag, eller kan jeg tømme hele starteren i brygget?

Husker ikke helt, men mener å huske at best før datoen er 3 mnder, men sjekk om du finner produksjons dato på pakken for å være sikker.
Lag en starter så raskt som mulig nå, hvis du ikke har magnetrører så velg "intermittent shaking". Det vil si at du er borte å rister på starteren så ofte så mulig men gjæringen er aktiv.

Hvis du lager starteren så kjapt som mulig idag, lar den stå å gjære ut i ca 24t, så setter du den i kjøleskapet så gjæren bunnfeller frem til lørdag så bør du være innafor :)
Husk å helle av så mye av vørteren/øl som mulig av starteren før du heller den i gjæringskaret.

Fredda skrev:
Husker ikke helt, men mener å huske at best før datoen er 3 mnder, men sjekk om du finner produksjons dato på pakken for å være sikker.
Lag en starter så raskt som mulig nå, hvis du ikke har magnetrører så velg "intermittent shaking". Det vil si at du er borte å rister på starteren så ofte så mulig men gjæringen er aktiv.

Hvis du lager starteren så kjapt som mulig idag, lar den stå å gjære ut i ca 24t, så setter du den i kjøleskapet så gjæren bunnfeller frem til lørdag så bør du være innafor :)
Husk å helle av så mye av vørteren/øl som mulig av starteren før du heller den i gjæringskaret.

Best før dato er 4 mnd.

Hvis bbf er 15. juni, blir vel produksjonsdato ca. 15. februar? White Labs har en best før-dato som er 120 dager (4 mnd.) etter produksjonsdato.

Gahr skrev:
Hvis bbf er 15. juni, blir vel produksjonsdato ca. 15. februar? White Labs har en best før-dato som er 120 dager (4 mnd.) etter produksjonsdato.

Trøtt :(. Det var det jeg mente :/

Best før juni 2013 sto det på røret.. Da er det enten 1 feb eller 1 mars som er prod dat?
. Laget en 6,5 liters starter som jeg ristet godt. Satser på at det blir nok gjær, om enn noe underpitching..

afostad skrev:
Best før juni 2013 sto det på røret.. Da er det enten 1 feb eller 1 mars som er prod dat?
. Laget en 6,5 liters starter som jeg ristet godt. Satser på at det blir nok gjær, om enn noe underpitching..

Bare regne deg 4 mnd. Bakover :)

afostad skrev:

Hvis det er et rør fra White Labs, skal det stå en spesifik dato, ikke bare måned. De angir som regel måneden med tre bokstaver og dagen med tall. Sikker på du ikke bare har oversett tallet?

afostad skrev:
Skal brygge  en WIT på lørdag. Har et rør WLP400 og 1 kg DME. ca 35 liter ferdig vørter med OG 1055.

Noen som kan gi lyntips i forhold til starter? Står best før 15 juni på gjæren.

her står alt av datoer og sånn... helt i begynnelsen av tråden  :)
Så. dersom han får til gjærstarteren  sin, riseter som pokker for å få fart i den .(lag deg en magnetrører!) og setter den kaldt i kveld. Den bunnfaller over natten. han heller av mest mulig av sutlevatnet (forsiiiiktig) så vil dette helst gå godt etter det jeg ser.
forutsett at de får lufing/shaking nok til å vokse og gro!
god helg !
/J

Gahr: hmmm.. må se når jeg kommer hjem igjen.. trodde jeg sjekket det skikkelig i går ::)

ristet den skikkelig i morges også, var godt med aktivitet oppi dunken iallefall. bør jeg fortsette å riste utover ettermiddagen helt frem til jeg setter den kaldt i kveld?

WITen ble brygget i går. Alt gikk bra bortsett fra at utbyttet ble bedre enn planlagt (OG 65 istedet for 55), så det måtte litt vannjustering til. Starteren hadde ikke bunnfelt skikkelig, men tømte av 4 liter og dumpet resterende to liter i vørteren. Luktet ikke godt av starteren (våt papp).. Var meget skeptisk i går, men var å kikket til brygget i morges, og der var det full gjæring, og lukten var mer preget av appelsinskall enn papp  :).

Så nå er det bare å vente å se hva resultatet blir.

Tilbake
Topp