Gjærstarter WLP550 Belgian Ale

EHøglund

Norbrygg-medlem
Har 1 rør med WLP 550 (best før 16/9) som var tenkt til et brygg på 25 liter. Gjerstarter på 1,5 liter.
Nå skal jeg brygge 45-50 liter og lurer på om det holder med 1 rør og større gjerstarter?
eller må jeg ha 1 rør til?

Det er jo avhengig av hvilken OG du skal ha i brygget også, samt hvilket datagrunnlag du bruker for å beregne veksten i gjærstarteren. Selv bruker jeg Brewersfriend kalkulatoren på gjærstartere ( OBS Kun hvis du har magnetrører) og Mr.Malty på tørrgjær ;)
Synes det gir godt resultat og jeg sparer en del gjær på den måten, setter forøvrig aldri gjærstarter på 2 rør, da jeg er litt opptatt av kost/nytte, har det dessverre i blodet selv om det strengt tatt ikke burde være en stor faktor når en driver med en hobby.
Lek deg med http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Det er forøvrig en egen tråd her på forumet hvor Mr.Malty og Brewersfriend kalkulatoren diskuteres opp mot hverandre. Med OG på 1.050 kom jeg til at du trengte en 2.5L gjærstarter.

Låner denne tråden litt. Skal sette en gjærestarter med denne på 1,7 liter i en 3 liters kolbe. Jeg har ikke defoamer. Ber jeg om trøbbel, eller ville denne holde seg pent og pyntelig i kolben uten å skumme over?

Jeg bruker magnetrører.

Etter å ha lekt meg litt med kalkulatoren på Brewers Friend ser det ut til at det mest effektive er å gå for ett rør, og heller lage starter i 2 steg eller flere, altså lage en starter, la den gjære ut, kjøle ned, dekantere, og lage en ny starter på den nye gjæren. To rør ga ikke så mye ekstra.

...Ber jeg om trøbbel, eller ville denne holde seg pent og pyntelig i kolben uten å skumme over?
Jeg lager både starter og gjærer med Belgiske som om de kommer til å skape trøbbel. Sett magnetrører / gjæringskar i en plastbøtte / søppelsekk. Før eller siden vil du takke meg :)

Jeg lager både starter og gjærer med Belgiske som om de kommer til å skape trøbbel. Sett magnetrører / gjæringskar i en plastbøtte / søppelsekk. Før eller siden vil du takke meg :)

Jeg reduserte startermengden fra 1,7 til 1,4 liter. Det er litt vanskelig å beregne vitaliteten til gjæren iht de nye pakkene. Når jeg la inn produksjonsdato i mr. malty fikk jeg som svar at jeg måtte ha en starter på 2,67 liter og en vitalitet på godt under 50 %, men White labs garanterer vel 50 % vitalitet selv etter 6 mnd. på purepitch. Mitt valg av starter på 1,7 liter var da en mellomting mellom mr. malty og en lineær avtakene vitalitet. I og med at man garanterer 50 % levende celler etter 6 mnd så tok jeg sjangsen på å redusere startermengden noe ned også fra "mellomløsningen"... Det var en digresjon, men 1,4 liter starter i en 3 liters kolbe gikk i hvert fall helt fint. Skummet betydelig mer enn med eks. WLP001, men var et godt stykke unna å skumme over. Mulig jeg må anskaffe en 5 liters kolbe på et tidspunkt til belgiske øl slik at man har mulighet til å lage større startere dersom nødvendig.

Tilbake
Topp