For bitter før flasking?

Hei
Har satt mitt første brygg noensinne, et IPA ekstraktkit fra Bryggselv.
Det har stått i 10 dager nå og jeg tørrhumlet med 25 g cascade etter 5 dager.
Gjæringen har gått bra og faktisk boblet i gjærlåsen frem til i går, dvs i 8-9 dager.
OG på 1050 og FG målt i dag på 1013.
Vurderte å flaske i dag, men etter en liten prøvesmaking lurer jeg litt.
Det smaker veeeldig bittert.
Blir dette bedre etter flasking og lagring på flaske?
Eller har jeg tørrhumlet før gjæringen var kommet langt nok og dette har "blåst" ut aromaen fra humlen?
Bør jeg tørrhumle litt ekstra nå noen dager for å balansere bitterheten?
Gode råd fra erfarne bryggere ønskes velkommen.

/dagfinn

Ikke bekymre deg for hva ølet smaker ved flasking, eller de første to-tre ukene etter. Øl vil som regel bare bli godt. Tørrhumle vil ikke balansere bitterheten noe særlig, men om du har lite aroma, kan du selvsagt tilsette litt mer. Kullsyren har ellers stor innvirkning på hvordan ølet smaker.

Min erfaring er at brygg selv sin ekstrakt IPA er alt for bitter selv etter to månder på fat. Var den Cascade med kan ikke huske at det følte med nå jeg kjøpte?
Av ekstrakt kitene til bryggselv syns jeg egentlig det bare er American Brown ale som holder mål i tillegg til obama settene som man krydre med spesial malt.

Håper at endelig resultat ikke er så bittert som nå....
Kjøpte med Cascade ekstra utenom kit'et.
Tok ny måling i dag og fikk FG på 1012, nesten helt lik gårdagens måling.
Må egentlig denne ned i 1006-1008 før flasking. Ser ut til at min stopper høyere enn det. Har stått i 12 dager nå.

Dsjovik skrev:
Tok ny måling i dag og fikk FG på 1012, nesten helt lik gårdagens måling.
Må egentlig denne ned i 1006-1008 før flasking. Ser ut til at min stopper høyere enn det. Har stått i 12 dager nå.

Om ikkje SG endrar seg mellom to målingar på tre dagar er det berre å flaske.
Så kan du overføre erfaringar frå denne batchen til komande.

Thx
Ser at det fremdeles er bevegelse i gjærlåsen og da er nok ikke gjæringen over enda uansett selv om det er 12. dagen.
Gir den et par dager til og måler underveis
Tok også sjansen på å tørrhumle med 25g Cascade pellets til. Håper at det vil hjelpe litt med å balansere bitterheten, men aner egentlig ikke :)

Hei
Tørrhumlet litt ekstra i går og ser at SG har økt fra i går. Kan det stemme? Måler 1014 i dag mot 1012 i går.

Har satt denne et par ganger med stort hell. Litt lav ABV for en IPA så jeg har boostet denne med spraymalt for å få opp OG til rundt 1070. Har også Tørrhumlet med Cascade (40g). Karbonert med 6 g sukker pr liter. Er ganske skarp og bitter i begynnelsen men etter en måndes tid på flaske er dette faktisk blitt til en riktig god og balansert IPA. Har ikke mye å utsette på settene til Bryggselv, har prøvd Bitter, ABA,IPA pluss APA og må si at i forhold til mange av settene til Muntons og Coopers så smaker ihvertfall settene til Bryggselv godt.

Tilbake
Topp