Tørrhumle ved glemt humle ved 0 min.

Har i dag omsider fått brygget Juleporter, men hadde planer om å tilsette 100g Galena ved kokeslutt, og denne ligger fortsatt i fryseren:oops:, regner med jeg kommer til å tørrhumle for å kompensere for dette, men bør jeg tørrhumle like mye mindre eller mere? Tror forøvrig dette blir et ordentlig pepperkakebrygg.

Du vil jo få en annen karakter ved tørrhumling enn du får selv ved tilsetning på 0 minutter. Effekten ved tørrhumlig er etter min erfaring mye større (hva aroma angår) enn effekten ved tilsetning på 0 minutter. Hvis du er ute etter samme "styrke" på aromaen (gitt at du vil få noe andre aromaer) ville jeg halvert mengden ved tørrhumling.

mvh

Bårdd

Tenkte ikke over at du beskriver dette som en juleporter. Det vil kanskje si at du tørrhumler nå og lagrer ølet i to og en halv måned etter tørrhumlingen. I så tilfelle vil humlearomaen dempe seg som følge av lagringen og da blir det jeg skriver over litt feil.

mvh
Bårdd

Har i dag omsider fått brygget Juleporter, men hadde planer om å tilsette 100g Galena ved kokeslutt, og denne ligger fortsatt i fryseren:oops:, regner med jeg kommer til å tørrhumle for å kompensere for dette, men bør jeg tørrhumle like mye mindre eller mere? Tror forøvrig dette blir et ordentlig pepperkakebrygg.
Jeg ville kokt opp vann og laget "humle te" kjølt ned og tilsatt i vørteren.

Blir nok humlegrøt når stormgjæringa har gitt seg, så får vi håpe det kanskje demper litt av pepperkakepreget jeg mistenker dette brygget fikk litt mye av.

Tilbake
Topp