Smakekveld i Drammensveien 43 tirsdag 26. mai.

11 bidrag, pluss originalen tror jeg vi kom opp i. Kjempekult! Felles opplevelse kom overraskende på meg: ingen av ølene smakte likt. Ganske utrolig, i og med at oppskrifta og prosessen er av det enklere slaget. Avvikene var også langt større enn hva vi opplever mellom to brygg vi har brygga selv.

Hvilken som var nærmest originalen er nok ikke det viktige her. (Originalen kan også ha endret seg siden BYO skrev artikkelen). Den viktigste lærdommen jeg/vi trakk er at resultatet av brygginga er summen av ingredienser, utstyr, men kanskje først og fremst den enkelte bryggers prosess, som @Finn Berger skriver.

Vi kan helt klart lære av hverandre. I går var vi omtrent 30, og alle smakte alt. Vi har lyst til å gjøre noe liknende igjen. Nå, når vi vet dette var noe bryggere gjerne deltar i kan vi videreutvikle konseptet. Kanskje lage mindre grupper med færre brygg å sammenligne? Da blir det mer tid til å utforske årsakene til ulikhetene, noe som kan gi læring inn mot egen prosess. Styret i Norbrygg O&A vil ta en vurdering i løpet av et par uker og kommer nok til å legge inn en ny utfordring over sommeren.

Edit: Jeg har gjort noe liknende en gang før. Da lagde jeg tre like allgrain som jeg malte, tilsatte salter og leverte med lik mengde gjærslurry til 2 bryggevenner + meg selv. Hver av oss brygget og gjæret på hver vår måte. Resultatet ble mye likere enn jeg opplevde i går. 4 variabler var fjernet da: maling av malt, vannjustering, bryggemengde og gjærmengde/gjærhelse. Kanskje heller jeg mot det siste som viktigst.

Ideer kan gjerne PMes til meg, så tar jeg det med videre.
Veldig enig i alt du skriver der:).

Det er kanskje en god ide å standardisere råvareutvalget mest mulig, i alle fall om en synes det er viktig å fokusere mest mulig på prosess. Særlig krystallmalt vil kunne variere ganske mye, både mellom produsenter og mellom gammelt og ferskt, og det gjelder for humle, også. Der kan årgang også være en viktig faktor. Bruk av tørrgjær kan være et greit krav; det er ikke sikkert at min 15ende generasjon av w-34/70 gir samme resultat som samme gjær rett fra posen. Og mengden du bruker er også en viktig faktor. Vannjustering kunne en også spesifisere; det kan påvirke ølet ganske mye.

Motargumenter: Det er praktisk vanskelig å kjøre ei hard linje her, og det blir kanskje mindre tiltrekkende å være med om en må tilpasse seg veldig mye. Kanskje blir det morsommere å sammenligne, også, om en har flere faktorer som kan variere og forklare ulikheter mellom ølene.

Særlig krystallmalt vil kunne variere ganske mye, både mellom produsenter og mellom gammelt og ferskt, og det gjelder for humle, også. Der kan årgang også være en viktig faktor. Bruk av tørrgjær kan være et greit krav; det er ikke sikkert at min 15ende generasjon av w-34/70 gir samme resultat som samme gjær rett fra posen. Og mengden du bruker er også en viktig faktor. Vannjustering kunne en også spesifisere; det kan påvirke ølet ganske mye.
Det enkleste er kanskje å gjøre en avtale med en av samarbeidsbutikkene?

Samling i butikken hvor de kan presentere seg osv. Og selge ett sett satt sammen til formålet til spesialpris for de frammøtte.

Tilbake
Topp