re-karbonering på flaske

Jeg har et brygg som er naturlig karbonert på 0.7 Kinn-flasker med patentkork.
På noen av flaskene har jeg slurvet litt med korken, med det resultatet at all kullsyren er borte.
Vil jeg kunne karbonere disse på nytt med å tilsette et karboneringsdrops, eller er gjæren nå død?
Ølet ble flasket for 6 uker siden.

Hvordan vet du at du slurvet med korken? Jeg har selv en batch med NØ-flasker med patentkork som har futt i ca 50% av flaskene (etter tre uker). Alle korkene var harde å sette på, men jeg synes de er mistenkelig lette å få opp igjen. Dårlig korking er en av de mistenkte årsakene.

Jeg vet ikke at jeg slurvet med korken. En teori er at jeg har karbonert for "hardt". Jeg brukte 8g sukker/liter, og det er for mye kullsyre i ølet (bortsett fra de flaskene som er uten kullsyre). På de flaskene som mangler kullsyre ser jeg et skumlag rundt pakningen på korken, så jeg vet at kullsyre er dannet, men har sluppet ut.
Mao kan godt grunnen være at det var for stort trykk i flasken, og ikke at de var dårlig korket.
Men spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med å kjøre en annengangs sekundærgjæring på flaske.

Det er fullt mulig. Men hvis det er ujevn fordeling mellom flaskene blir det jo vanskelig å beregne hvor mye sukker du skal tilsette hver av dem for å nå ønsket karbonering i hver flaske.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp