Nytt bryggeri: Klostergården Håndbryggeri

Lars

Norbrygg-medlem
Hoi!

Nytt bryggeri er i etableringsfasen, og har allerede startet noe brygging, og salg av prøvebrygg som gårdsbryggeri.
Vi satser på å ha litt for en hver smak fra pils til stout, og er enda på grublestadiet på om vi blir å ende opp med noen faste typer, samtidig som vi sannsynligvis vil ha endel sesongbasert utvalg.
Når vi begynner å komme i stand i tiden fremover, vil det nok dukke opp både noen kjente typer, og ganske sikkert nye varianter.

Ølet blir foreløpig kun å få kjøpt fra tappetårn i Klostergården på Tautra (halvøy i Trondheimsfjorden, 70min kjøring fra Trondheim i nordlig retning).

Formannskapet stilte seg enstemmig positivt til utvidelsen av skjenkebevilgningen i Klostergården, som nå altså gir lov til å selge både hjemmebrygget øl og hjemmelagd vin.
Det tok ikke lange tiden før lokalavisa var på døra, og alt var i gang før vi egentlig hadde kommet igang.
Veldig trivelig med positiv respons og dekning, så vi valgte å la være å stritte i mot, og brukte det heller som et godt påskudd for å starte kjapt.

Litt feilsitering i artiklene, spesielt på bryggetekniske ting, men helheten skulle være grei.

Artikkel fra Frostingen 13.11.08:

Artikkel fra Frostingen 11.12.08

Håper på å kunne utvide kapasiteten både på brygging og lagring, samtidig som vi utvikler oss både som bryggere og bryggeri.
Tar gjerne imot råd og innspill underveis, og etterhvert også besøk.
Kontakt oss først hvis det vurderes besøk allerede i vinter, for å være 100% sikker på at det er øl i kranene..

Kanskje får vi endelig bruk for www.øl.no også... :)

Dere har brygget øl med humle dyrket på Lade? Hva slags, og hvordan ble resultatet? (Det er ganske langt nord.)

Jalle: Takker!

Kjetil S:
Til hobbybrygging brukte vi på sensommeren humle fra Lamon/Svartlamon, da vi kom over en humleplante i full blomst der, som vi fikk fri tilgang til.
Humla smakte både bittert og friskt før og etter tørking.
Tørket den i urtetørker og brukte ganske store mender av denne til både bitterhet, aroma og smakshumle i en Svartlamon Pale Ale (SLAPA), og synes den ble frisk og god.
Det som kunne vært gjort bedre på ølen, var at vi ikke hadde god nok kontroll på beregning av OG som ble alt for høy (egenlagd oppskrift, og uventet høyt utbytte), så vi fikk 5,9% alkohol, men resultatet var heldigvis godt likevel. :)
Har også brukt humlepung frem til det siste, men med den store forskjellen i humleutbytte gjør nok at det kan bli en stund til neste gang.

Har også brukt humle fra Tautra som vi plantet i hagen min i Trondheim i slutten av mai, som vokste seg over 5 meter allerede første året, og gav nok til aroma og smakshumle (denne frøs vi ned utørket) til en juleale som vi lagde til Klostergården. Spedde også på med 8 gram avling fra en siste type som ble satt ned i hagen enda senere på sommeren.
Her var humlesmaken nedtonet med vilje, så det var ikke så lett å spore humla.

Prøver oss videre med humleproduksjon til våren, og lever i god tro om at det skal gå an å gjøre ryktene om dårlig humleforhold her til skamme.  ;D

Alle disse 3 humletypene vi har brukt til nå er uspesifiserte av type, og trolig arv fra tidligere ølproduksjon et stykke tilbake i tid.

Kult. Jeg har plantet humle jeg også, men hadde ikke nok til å bruke den det første året. Har forresten også bodd like i nærheten av Svartlamoen en gang i tiden.

I Bergen. Har Target, WGV og Northdown. Det ble nok Target til et lite brygg, men jeg har ikke brukt den. Hvordan vil du beskrive Svartlamoen-humlen i smak og aroma?

Hm, usikker, det er endel måneder siden jeg smakte den sist. Har noen flasker igjen som det viste seg å være for lite CO2 på (tvangskarbonering),
så vi skal prøve oss på en steril rekarbonisering, og forhåpentligvis finner vi litt mer ut av den igjen da. :)

Kjetil S skrev:
I Bergen. Har Target, WGV og Northdown. Det ble nok Target til et lite brygg, men jeg har ikke brukt den. Hvordan vil du beskrive Svartlamoen-humlen i smak og aroma?

Ble ikke tid til å høste avling på Svartlamon i år, men plukket en neve humle i forbifarten. Syntes den har et ganske blomstrete, fruktig og litt sitrusaktig preg.
Veldig spent på hvordan den blir når vi får dyrket den opp i litt større kvanta og kan bruke den mer gjennomtenkt i et brygg. :)

Ellers er det nå weissbier, wit og brun porter på flaske å få kjøpt på Tautra om dagen, og da det brygges relativt små brygg og under tidspress, vil det variere litt hva som er tilgjengelig, men det ser ut som vi klarer å utvide utvalget sakte men sikkert nå. Har et par brygg som kommer om noen få uker.

Hei Lars,

tror jeg tar en tur i vinteren til bryggeriet  :) kjempebra.
flott navn også og sikkert veldig godt øl du har. Er det togstasjon der ellers kanskje leier jeg hytte. blir sikker januar en gang  :biersmile:

Artig, du er selvfølgelig hjertelig velkommen.
Jeg vil anbefale spesielt ølinteresserte om å ta kontakt med bryggemester Jørn (93 02 70 55 / jorn . tautra @ gmail . com) på forhånd, for best mulig utbytte. :)
Har også noen spesialbrygg som kan være mulig å få tilgang på da, blant annet en "TrippelBrett"...
Det er overnatting på stedet, som nok er det enkleste, og det går busser fra Trondheim, om enn ikke så ofte. :)

Verdt å vite, om jeg ikke har nevnt det allerede, er at ølet må drikkes på stedet, da vi kun har utvidet lokal skjenkebevilling.

Hei

Jeg og et par andre hjemmebryggere tenkte å komme oss til Tautra neste helg for øldrikking og overnatting på Klostergården. Finnes det muligheter for å kunne se litt på ølbryggingslokalene når en er der?

...har gitt beskjed til Jørn, men ta gjerne kontakt direkte på infoen jeg oppga for et par tre poster siden. :)

Litt sent, men regner med ikke alle leser Trønder-Avisa. :)

Her er iallefall en reportasje de gjorde på Tautra i høst, og publiserte i papirutgaven farsdagshelga.
Hvis noen vil legge den et annet sted på forumet, er det fritt frem, bare referer til Trønder-Avisa.
Litt småtteri av sitatfeil, og en større angående mesketemperatur, ellers gir det vel et greit bilde på aktiviteten.

I tillegg til det omtalte juleølet er det BrunPorter, Wit, English Pale Ale og muligens noe annet tilgjengelig i Klostergården om dagen (husker ikke i farten).

Vedlegg

• Trønderavisa-reportasje.pdf
    422,7 KB · Sett: 188
Bortsett fra antydningen om at en kan bli blind av å drikke hjemmebrent?!?!
Hvis man tenker på metanol, så er det klin umulig å lage metanol ved en feiltagelse. Hvis ikke snakker man om særdeles dårlig himkok!
Det heter seg jo at en kan bli blind av å drikke karsk med sølvskje i koppen. En kan få skjea i øynene!

Dag skrev:
Bortsett fra antydningen om at en kan bli blind av å drikke hjemmebrent?!?!
Hvis man tenker på metanol, så er det klin umulig å lage metanol ved en feiltagelse. Hvis ikke snakker man om særdeles dårlig himkok!
Det heter seg jo at en kan bli blind av å drikke karsk med sølvskje i koppen. En kan få skjea i øynene!

Ja, har ikke lest gjennom artikkelen på en stund, men det har du selvfølgelig rett i. :)

Leste nettopp artikkelen. Beæret over å bli nevnt!:) Og gutta har på seg Norbrygg-trøya. Gode greier. En finartikkel (med de sedvanlige upresisheter fra journalistens side), og god promotering av hjemmebrygging og Norbrygg.

Det ser forresten ut som om det blir endringer i alkohollovgivningen som skal gjøre det lettere for produseter å selge direkte til kunder for "take-away". Kommer dere til å nyte godt av det, eller vil dere da miste avgiftsfordelene deres?

Tilbake
Topp