Noen som har erfaring med å bruke havregryn ?

Gro

Hei, lurer på om det er noen som har erfaring på å tilsette havregryn for å få et tettere Skum? Skal brygge pils og har veldig lyst til å prøve!

Men i en pils? Jeg tenker på smaken, det bidrar jo litt, og kan samtidig ta bort litt av crispheten.

i pils ja, overså den
jeg tenker det kan funke hvis du liker det, men Miguel har et poeng

Hvis du sliter med skum(/stabiliteten) ville jeg heller brukt carapils eller tilsvarende i en pils.

Hvis du sliter med skum(/stabiliteten) ville jeg heller brukt carapils eller tilsvarende i en pils.
Havregryn gir ikke mye/ingen smak, men gjør brygge fyldigere, og god skumstabilitet. Fylde i en pils er kanskje ikke det du vil ha, men små mengder gir "kropp" til ølet.

Det kan være meg, men jeg vil nå si at umaltet korn gir et visst smaksbidrag, selv om det er veldig lite. Men det spørs selvsagt hvor mye man bruker, som med alt annet, egentlig. En pils er jo ganske naken i utgangspunktet. Men hvis man synes det er helt greit, eller i det hele tatt legger merke til det, er jo en annen sak.

Har brukt 200g Bjørns Store Havregryn pr. 25liter i pils flere ganger før med veldig godt resultat, både skum og smaksmessig.

Sist redigert:
Har brukt begge deler, og har etterhvert landet på flaket bygg. Havre gir en litt ”fetere” munnfølelse, synes jeg. Mulig det er en slags placebo-effekt. ;) I alt annet en lyse lagere spiller det neppe noen rolle.

Tilbake
Topp