Mesking og skylling

Hei

Har brygga litt etter prinsippet som Leif Stana nyttar. Men har gløymt ein vesentlig ting.
Ein meskar på ca. 65C t.d i 1t, når ein då skal skylle ved ca 78C i 1t då skal meskekaret opp av vørteren ikkje sant?
Trur eg har gjort feil her eller så hugsar eg feil. Når ein kjører tempen opp imot 78-80C og ein ikkje har løfta opp meskekaret vil ein vel få mykje søtningsstoff som gjæren ikkje klara med?
Ergo ein vil få lav utgjæring og ein for høg FG? Meske tønna skal opp av vørtern når ein starta skylling på høgare temp (78C)?

Sukkerstoffene er ferdig konvertert etter meskingen (sannsynligvis)
Ved å beholde maltrøret ved utmesking på 78 grader rissikerer du i verste fall bedre utbytte  :)

Okey så då gjer eg ikkje noko gale som tilseie at ølet skal bli dårlig visst eg har meskekaret nedi vørteren når temp er 78C

Skylling føregår det med malten nedi vørter eller trekker eg maltkaret opp slik at det henger over vørteren?

Espen83 skrev:
Skylling føregår det med malten nedi vørter eller trekker eg maltkaret opp slik at det henger over vørteren?
Skylling av malten gjøres med vann på ca. 78 grader.
Hvordan dette gjøres på stana sitt utstyr er jeg ikke sikker på, men jeg går ut i fra at maltrøret heves, og malten skylles med vann på 78 grader.
Om man hever temperaturen på mesken til 78 grader etter en time mesking før røret heves er egentlig en fordel for bedre utbytte, og spiller ingen rolle for utgjæringsgraden på vørteren :)

Ok da eg trur me har gjort ved skylling er at maltrøyre forsatt stod nedi den timen me skyllte...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ojndv0

Maltrøret skal opp så det renner av samtidig som du skyller med varmt vann for å få ut det meste av maltsukker, dette har du vel en egen heis for ?

Ok da eg trur me har gjort ved skylling er at maltrøyre forsatt stod nedi den timen me skyllte...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?klmspw

Me har ein opplegg med tau og talje. Bryggeutstyret er laga sjølv

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?0wcsac

Espen83 skrev:

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?klmspw

Er visst mange måter å gjøre dette på. Skylle i en time?

Hensikten med å skylle med varmere vann er vel å gjøre sukkeret mer flytende slik at en får med mer av sukkeret. Dette oppnås vel ved å løfte maltrøret og helle skyllevannet over. Vi tapper ut vørteren og fyller på med 2/3 av skyllevannet og sirkulerer dette i 10-15 minutt før vi løfter maltrøret og lar det renne av. Til slutt heller vi over den siste 1/3 av skyllevannet.

I begynnelsen hevet vi maltrøret og helte over alt skyllevannet. vi tror kanskje vi får litt høyere utbytte ved å gjøre som beskrevet over.

Men å skylle i en time?

Vi brygger på beer breew 30 og bruksanvisningen på denne anga noe tilsvarende. Vi gikk raskt bort fra den måten å gjøre det på. Se tidligere diskusjon:

norbrygg.no/forum/index.php/topic,11570.msg109928/topicseen.html#msg109928

Vi sirkulerer kontinuerlig i stedet under hele meskeperioden.

Men om du ikkje heva maltinnsatsen under skoling, korleis fekk du plass til all vørteren i ytterkjelen? Om du tappa vørteren av ytterkjelen samtidig, for mellomlagring ev. til separat kokekjele, er det jo heilt OK vil eg tru. Poenget er at skolevatnet skal sildre sakte kjennom mesken og trekke med seg restane av sukkerstoff og smak, samtidig som det blir tappa av i botnen. Eller at det renn av frå maltinnsatsen i heva stilling.

Espen83 skrev:
Ok så visst ein meske 1t (65c) og skyller 1t (78c) så bruke eg unødvendig med tid?

Det vil eg ikkje sei. Tida det tar å skole gjennom maltsenga vil utstyrsavhengig med meir, og du må finne din metode som vil vere eit kompromi mellom utbytte og tidsbruk.

Espen83 skrev:
Ok så visst ein meske 1t (65c) og skyller 1t (78c) så bruke eg unødvendig med tid?
Enig med Kala... Vis frem utstyret ditt :)
Neida. Hvilken skyllemetode og utstyr som er brukt er like forskjellig som biltypen vi kjører :)
Jeg partiskyller, og bruker nok oppimot timen på det også. Avhengig av mengde, men 1 time mesk og 1 time skylling er ikke bortkastet tid... Ved kontinuerlig skylling kanskje et minimum....

Her e krabbakokaren (utstyret)  :skitbra:

Vedlegg

• IMG_1128.JPG
    IMG_1128.JPG
    1,9 MB · Sett: 285
  • IMG_1131.JPG
    IMG_1131.JPG
    1,7 MB · Sett: 256
  • 248251_10150248821581136_4064424_n.jpg
    248251_10150248821581136_4064424_n.jpg
    96 KB · Sett: 265
Pent :)
Et forslag fra meg angående mesking er....
Mesk slik du vil ha øllet, etter endt mesk, øk temp til 78 grader, hev maltrøret over vørternivået og skyll med 78 grader vann til ønsket mengde/OG er oppnådd. :)

En edit.. Selvfølgelig.. :)
Resirkulering er en god ide, men det krever pumpeløsning.....

Tilbake
Topp