Lage trakt og base til valsemølle.

Har søkt rundt på forumet og funne litt om detta, men det er så utrolig mange forskjellige måter og gjøre dette på. Så eg lurte på om deko kunne samla
erfaringene dekans med å lage trakt og base til valsemølle.

-Materialer?

-Dimesjoner?

-Motorisering?

alt som kan vera nyttig å veta for ein som skal lage sjølv :)

edit: link gjerne til bilder

Laga min av aluminium. Fekk ein coil av naboen, den er under 1mm tjukk, kansje 0,7-0,8 eller noko (har ikkje målt). Lett å klippe til, og stabil nok med innlagde knekkar her og der. Nagla saman med popnaglar. Har ei billig plateknekke frå biltema som funka fint til tynne alu-plater. Det er plass til ca 8-9kg malt i den, som er litt dumt for min del då eg somregel bryggar med 10kg......

Jeg har laget min base på enkleste måte av noen plankebiter. Trakten laget jeg av Biltemas største trakt pålimt medium size murbøtte fra samme firma(bunnen utskåret). Limt med konstruksjonslim. Tar 8-9 kg malt.Ikke spesielt sexy, men fungerer bra....

Uten å være ingeniør tror jeg 600 watt er mer enn nok kraft. Problemet er heller mangel på riktig utveksling. Bruker selv en oppladbar Hitachi 18.8 V batteridrill med langt lavere ytelse enn 600 watt. Den har imidlertid høy og lavgir og lavgir er tilnærmet perfekt til å tygge seg gjennom 10 kg malt på få minuter. Anbefalt turtall på møllene Andreas og jeg har tror jeg er ca 200. Dette får du til enkelt dersom drillen har to gir.

bas skrev:
Jeg har laget min base på enkleste måte av noen plankebiter. Trakten laget jeg av Biltemas største trakt pålimt medium size murbøtte fra samme firma(bunnen utskåret). Limt med konstruksjonslim. Tar 8-9 kg malt.Ikke spesielt sexy, men fungerer bra....

Uten å være ingeniør tror jeg 600 watt er mer enn nok kraft. Problemet er heller mangel på riktig utveksling. Bruker selv en oppladbar Hitachi 18.8 V batteridrill med langt lavere ytelse enn 600 watt. Den har imidlertid høy og lavgir og lavgir er tilnærmet perfekt til å tygge seg gjennom 10 kg malt på få minuter. Anbefalt turtall på møllene Andreas og jeg har tror jeg er ca 200. Dette får du til enkelt dersom drillen har to gir.

Hva er ca fart på lavgir?, har samme problem med min drill, klarer ikke å kjøre sakte, da stopper det opp, så jeg må fise på.
Men mange batteridriller har jo bare 10mm chuck også, og jeg må ha 13mm.. Ogås har jeg nettopp kjøpt en kurrant Hitachi batteridrill.. med 10mm chuck.. jaja.

Hvor lang er en skjøteledning?....  ;)
Ser at denne fungerer svært godt på min Crankandstein uten at drillen løper tungt. Kjører full gass. Om din drill har to gir burde det funke med lavgir også hos deg.

bas skrev:
Ser at denne fungerer svært godt på min Crankandstein uten at drillen løper tungt. Kjører full gass. Om din drill har to gir burde det funke med lavgir også hos deg.

Åsså du igjen da :)
Nei, har ikke to gir, derfor lete etter ny.
Har batteridrill, 10mm chuck, aksling på mølla (monstermill er 13mm)
Så da er det vel lov å lure på hva slags batteridrill er såpass at den har 13mm og har to gir?, det er ikke alle som har..

neslekkim skrev:
bas skrev:
Haha, "berre" 10 mm chuck ;D Nei du må ha orntlige greier...

Spøk til side, min Makita 18v LXT har oppgitt 450rpm på låggir. Det reknar eg med er ubelasta. Den drar C&S 3D'en min med overbevisning på mellom halv og full gnu i 1. gir.

Husk at ein drill med oppgitt effekt på feks 800w ikkje yter dette om du må slakke av farten. Då er det kansje berre ein 200w drill plutseleg, og den kan lett blit overoppheta for vifta kjøler ikkje så godt og belastningen er stor.

Alternativ er å bruke mørtelmiksar, dei går rimeleg sakte på låggir og har høg effekt.

bidland skrev:

Ja jøss, den der har jo dreiemoment også.
Mørtelblander hadde sikkert vært greit det, men ser jo et poeng i å kjøpe en skikkelig drill også, ser bra ut disse, da vet jeg iallefall hva som eksisterer.

Har vurdert tørketrommel motor også, venter på at fattern skal frasi seg donormaskina, men det blir et litt større prosjekt da.

protto skrev:
bidland skrev:
Samme drill og samme mølle som eg har;-) Kjøpte Makitasett med 6 deler til 500 dollars på ebay, og meget godt fornøgd.

Ikke ille priser, knapt $200 her: http://cgi.ebay.com/MAKITA-BHP452-1...tDomain_0&hash=item53dd90c43d#ht_1426wt_1139 men ser at laderen er brae 120v, trodde ladere flest var 120-220 nå?, lader modell: DC18RA , googla den, og ser ut som laderen er for 230 volt også, ikke som de sier der, bare 120.. hm..

må vurdere en slik snart tenker jeg.

neslekkim skrev:
protto skrev:
bidland skrev:
Samme drill og samme mølle som eg har;-) Kjøpte Makitasett med 6 deler til 500 dollars på ebay, og meget godt fornøgd.

Ikke ille priser, knapt $200 her: http://cgi.ebay.com/MAKITA-BHP452-1...tDomain_0&hash=item53dd90c43d#ht_1426wt_1139 men ser at laderen er brae 120v, trodde ladere flest var 120-220 nå?, lader modell: DC18RA , googla den, og ser ut som laderen er for 230 volt også, ikke som de sier der, bare 120.. hm..

må vurdere en slik snart tenker jeg.
Ladaren som fulgte verktøysettet mitt var 120v. Nokon av 120v ladarane går å modifisere til å gå på 230v, men det kjem an på kva suffix det er etter "DC18RA..". Det må byttast kondensatorar i PSU, og fjerne/skifte eit overspenningsvern (VDR).
Merkeleg nok lagar dei DC18RA ladaren i forskjellige versjonar til tross for at dei innehelg nesten akkurat dei same komponentane.
Har bygd om 5 slike ladarar for 1 1/2 år sidan og alle fungerar fortsatt heilt fint.

EDIT: verktøysettet eg kjøpte hadde drill, skrumaskin, bajonettsag, vinkelslipar, sirkelsag, lykt og to batt og ladar. Alt for 500 dollar....

protto skrev:
Ladaren som fulgte verktøysettet mitt var 120v. Nokon av 120v ladarane går å modifisere til å gå på 230v, men det kjem an på kva suffix det er etter "DC18RA..". Det må byttast kondensatorar i PSU, og fjerne/skifte eit overspenningsvern (VDR).
Merkeleg nok lagar dei DC18RA ladaren i forskjellige versjonar til tross for at dei innehelg nesten akkurat dei same komponentane.
Har bygd om 5 slike ladarar for 1 1/2 år sidan og alle fungerar fortsatt heilt fint.

EDIT: verktøysettet eg kjøpte hadde drill, skrumaskin, bajonettsag, vinkelslipar, sirkelsag, lykt og to batt og ladar. Alt for 500 dollar....

Svarte, antok at produktnummeret var unikt, men de har altså variasjoner innenfor produktnummeret da.. 
Ser ut som -T er 110, og -X er 230.. meh..
Fant denne nå: http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm
Fant laderen også i england da: http://www.toolstop.co.uk/makita-dc18ra-li-ion-18v-fast-battery-charger-p4820

neslekkim skrev:
Svarte, antok at produktnummeret var unikt, men de har altså variasjoner innenfor produktnummeret da.. 
Fant laderen også i england da: http://www.toolstop.co.uk/makita-dc18ra-li-ion-18v-fast-battery-charger-p4820

Der fant  du linken sjølv ja, hadde den ikkje for hånden, men google fixar det meste.
Ja du kan få ladar frå england, danmark etc. Det var backupplanen min om ikkje moddinga skulle funke. Kjøpte 5 slike sett til forskjellige kompisar, så alle måtte møte opp med ein gammal pc-monitor, el.l for å ta deler av, når dei henta verktøysettet sitt;-)

protto skrev:
neslekkim skrev:

Der fant  du linken sjølv ja, hadde den ikkje for hånden, men google fixar det meste.
Ja du kan få ladar frå england, Danmark etc. Det var backupplanen min om ikkje moddinga skulle funke. Kjøpte 5 slike sett til forskjellige kompisar, så alle måtte møte opp med ein gammal pc-monitor, el.l for å ta deler av, når dei henta verktøysettet sitt;-)

Jeg kom jo endelig inn på Altinn også, så jeg ser jeg får drøye litt..  :)

Jeg brukte en liten plankebit til å feste selve mølla på (plankebiten oppå mølla), boret et hull i denne, og festet en 5-liters vanndunk som jeg hadde kappet bunnen av i hullet. Funker som ei kule. Ser ikke fint ut, men det kostet meg 15 minutters arbeid og 25 kr. Hvis du liker å mekke og at det skal se bra ut, er det selvsagte en drlig løsning, men det har ikke hatt negativ innvirkning på kvaliteten på ølet, i alle fall.:) Skal finne et bilde, om du er interessert i low-tech-løsningen min.

Gahr skrev:
Jeg brukte en liten plankebit til å feste selve mølla på (plankebiten oppå mølla), boret et hull i denne, og festet en 5-liters vanndunk som jeg hadde kappet bunnen av i hullet. Funker som ei kule. Ser ikke fint ut, men det kostet meg 15 minutters arbeid og 25 kr. Hvis du liker å mekke og at det skal se bra ut, er det selvsagte en drlig løsning, men det har ikke hatt negativ innvirkning på kvaliteten på ølet, i alle fall.:) Skal finne et bilde, om du er interessert i low-tech-løsningen min.

Alltid kjekt med bilde :)
Tror det blir noko lignande på meg i starten.   

Tilbake
Topp