Kan jeg bruke denne gjæren om igjen?

Moi

Har samlet opp gjæren fra to batcher, men de ser veldig annerledes ut. Tenkte å bruke innholdet i glasset til høyre i mitt neste brygg, men jeg er usikker på om det er gjær der i det hele tatt på grunn av fargen. I glasset til venstre er det et helt hvitt lag, er det kun dette som er gjær?
emTLd70h.jpg

Tror det er mest trub i glasset til høyre. I glasset til venstre ser det ut til at det er et fint lag med gjær over truben. Ville brukt det og dekandert av ølet. Du kan vurdere å vaske gjæren for å få vekk truben, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Det til høyre ville jeg ikke brukt slik det er nå. Umulig å se hvor mye gjær du har, men virker lite. Ville vasket enda mer, eller bare dekantert det du har øverst i glasset til venstre og så laget stor starter.

Da er det som jeg fryktet. Tror dere det fungerer bra å suge opp gjæren med en sprøyte? Bare en tanke som slo meg...

Du kan riste på glasset og helle over alt flytende når du ser truben har lagt seg. Dette er da gjæren du har helt over.

Endte opp med å kjøpe ny gjær. Var tross alt bare US-05, som er relativt billig, men takk for svar. Skal forbedre prosessen til neste gang!

Tilbake
Topp