Infeksjon?

Per-Arne

Norbrygg-medlem
Dette har helt sikkert vært diskutert før, men finner ingen relevante innlegg. Hvordan kan man identifisere en infeksjon utenom de "vanlige" symptomene? Vi flasket nettopp en pils med merkelig lukt og en "vinøs" smak, litt som dårlig vin. Alt hadde gått bra, litt høy OG (1066) og god smak av vørteren ved omstikking etter 3 ukers gjæring. SG målt til 1019 ved omstikking, og var fornøyd med utgjæringen. Etter 2 uker sekundærgjæring var den gjæret ytterligere ned til 1012, og hadde fått en bismak og som sagt et "vinøst" preg. Hva kan dette være?

Dette har helt sikkert vært diskutert før, men finner ingen relevante innlegg. Hvordan kan man identifisere en infeksjon utenom de "vanlige" symptomene? Vi flasket nettopp en pils med merkelig lukt og en "vinøs" smak, litt som dårlig vin. Alt hadde gått bra, litt høy OG (1066) og god smak av vørteren ved omstikking etter 3 ukers gjæring. SG målt til 1019 ved omstikking, og var fornøyd med utgjæringen. Etter 2 uker sekundærgjæring var den gjæret ytterligere ned til 1012, og hadde fått en bismak og som sagt et "vinøst" preg. Hva kan dette være?
Ved omstikkings økes risikoen for å tilføre oxyge. Kan det vere ein årsak til lavere OG og usmak ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Sist redigert:
Sett to-tre flasker (eksplosjonssikret) i høy romtemperatur. Åpne de etter en, to og tre måneder.
Evt infeksjon vil utvikle seg raskere enn ved 0C og det øvrige som jeg antar du setter kaldt kan være drikkbart i starten.

Kanskje bare alkoholsmak? Litt sterk for kroppen til en pils. Kan nok gi utslag som uvant smak.
Håper det er det som er saken, og at smaken bedrer seg ved lagring. 3 fat står nå til kunstig karbonering på lav temperatur, og skal lagres i 4 uker før bruk.

Ferdig Pils/lager vil normalt ha en pH på rundt 4.5-4.8, dersom dere har fått villgjæring og dannet "surøl" så vil pH gjerne falle til rundt 3.4-3.9.... (eller enda lavere) Så en pH sjekk kan være på sin plass....

Sist redigert:
Pilsner Urquell er 4.6, tysk pils er 4.2 - 4.6 og 3.8 - 4.7 for Amerikansk lagerøl.

Hough, Briggs, Stevens and Young "Malting and Brewing Science"

Nå skal jeg jaggu gå og måle Maibock'en jeg har i glasset....

Edit: N.U. Maibock 4.3
Hvorfor??
gjæren skiller ut syre for å utkonkurrere bakterier. Noen bryggerier setter til syre for å hjelpe til.

Sist redigert:
Tilbake
Topp