Et tips jeg leste helt i starten av bryggekarieren var å legg korken løst på flaska den første tide (hvor lenge ?) for å presse ut luften før korken klemmes på.
Det er en sikker måte å sørge for oksidering på. Det er basert på den misforståelsen at CO2 ikke blander seg med oksygen fordi CO2 er tyngre enn oksygen.
Du må gjerne mene at flaskene vil sprenges om man fyller helt opp. Jeg kan bare gjenta at det aldri har hendt meg - og jeg har fylt mange flasker helt opp.
Dersom man lar det være noen millimeter igjen, tviler jeg på det skaper bomber.
Nå skal det sies at Finn bruker gjenbruksflasker / bjørnunger som er tykkere og tåler mer enn engangsflasker.
Dersom man lar det være noen millimeter igjen, tviler jeg på det skaper bomber.
Nå skal det sies at Finn bruker gjenbruksflasker / bjørnunger som er tykkere og tåler mer enn engangsflasker.
Ja, trur jeg ville ligget unna dem. Det ville jeg nok gjøre uansett, antakelig.
Varmer du opp nok, ryker antakelig flaskene - men jeg veit ikke hvor mye fortere enn om du har et normalt frirom. En ide kunne jo være å plassere dem i en kjele med vann på komfyren og varme (langsomt!) opp for å sjekke hvor mye de tåler. Men det frister ikke å prøve.
Forøvrig; etter at jeg begynte å bruke CO2 i lukka system, har jeg et lett trykk i karet jeg flasker fra. Det gjør at ølet skummer litt - jeg kan stort sett kontrollere greit hvor mye - så jeg fyller så jeg (helst) får en liten skumtopp. Så plasserer jeg korken på den, og korker umiddelbart. Resultatet er at jeg stort sett får et mer eller mindre normalt frirom. Skummet legger seg jo igjen. Så dommere kan ikke lenger konkludere med at ølet er mitt om flaska er fylt helt opp. Tvert i mot: Er den fylt helt opp, er den ikke min.
Co2 blander seg med luft, med så mye co2 som finnes nå skulle vi ellers vert døde.
Sukker blander seg, en gang i tiden var det vanlig med 4kg. sukker på dunken, fylle med vann og gjær, røring var unøvendi.
Med fulll flaske har jeg våknet av smellen.
Nå takker jeg for all lærdom, må jo fylle to fat til flasker snart så vil heller bruke tid på det istedt for å krangle imot.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.