Hjelp meg med å redusere oksygeneksponering

cjohansen

Norbrygg-medlem
Hei sveis! Jeg har såvidt prøvd meg på noen brygg etter et par års pause. Jeg har (sammenlignet med mange andre her inne) nokså lav interesse og ferdigheter innen utstyr, snekring og den mekaniske delen av hobbyen, og har en dertil manuell og enkel prosess. Jeg har tenkt litt på hvor jeg har størst rom for forbedring, og det tror jeg er i eksponering for oksygen etter gjæring. Jeg noterer meg at mange ser ut til å drive oksygenfri overførsel av øl osv, og kjenner på at jeg og min tilforlatelige tilnærming til ølbrygging henger litt etter. Så da tenkte jeg at jeg kan spørre forumets ærede eksperter om hjelp.

Jeg tenkte å tegne og forklare hvordan prosessen min fra gjæring til flaske ser ut, og håper å få noen tips til hvordan jeg kan forbedre den til å minimere eksponering for oksygen og påfølgende oksidering av ølet.

Jeg gjærer som regel i 30l plastbøtter i et kjøleskap med en gammel STC-1000. Det ser sånn ut (temperaturproben ligger under karet, og så setter jeg STC-en 1C under ønsket temperatur):

IMG_1263.jpeg

Jeg har pleid å kjøre kaldkræsjing, men er samtidig engstelig for all oksygenen som da suges inn via gjærlåsen. For noen år siden kjøpte jeg en sånn trekkspill-vannflaske på Biltema. Tanken var å la gjæringen fylle den med CO2 som så kunne suges tilbake under kaldkræsj. Men jeg ble aldri klok på hvordan jeg skulle få den kobla på, eller hvordan jeg timer det for å unngå at den eksploderer. Ikke er det plass til den inne i kjøleskapet heller. Så den er enn så lenge ubrukt.

IMG_1266.jpeg
How?

Tidligere brukte jeg også gelatin for å klarne ølet, men da må jeg ta av lokket og hive blandinga oppi. Mer oksygen. Det tør jeg ikke mer. Forslag til hvordan jeg kan få til det uten å få masse oksygen på kjøpet?

Så var det flasking. Etter en serie infeksjoner for mange år siden kutta jeg all risikabel håndtering av ølet og har dermed slutta å stikke om til et annet kar. I stedet løfter jeg bare gjæringskaret opp på et bord og tapper rett fra det. Jeg tilsetter kokt sukkerlake rett i flaskene med en stor sprøyte. Dette fungerer greit for meg, men igjen trekkes det oksygen inn i karet mens ølet flyter ut i flaskene. Hadde jeg vært smart hadde jeg drukket de siste flaskene først, men det kom jeg ikke på før nå... Igjen ønsker jeg tips til forbedring.

Til sist er det oksygenet i flaskene. Jeg bruker en litt vinglete plastpinne til å fylle:
IMG_1265.jpeg

Setter jeg den i bunnen av flaska så blir det ganske mye oksygen på toppen når jeg trekker den ut igjen. Jeg har fylt litt mer ved å dytte pinnen på skrå inntil halsen, men det har flere ganger resultert i at det ytterste leddet detter av og jeg får øl mange flere steder enn oppi flaska. Det må da finnes en bedre måte? Her er fyllingsgraden jeg gikk for sist:

IMG_1264.jpeg

Jeg sikkert kunne fylt enda mer.

Så, kjære medbryggere, har dere noen tips til forbedringer av denne delen av prosessen min? Jeg er helt åpen for å skaffe meg noe nytt utstyr, så lenge det ikke krever så mye ferdigheter fra min side å sette det sammen.

Vedlegg

• IMG_1263.jpeg
    IMG_1263.jpeg
    97,6 KB · Sett: 0
synes du har gjort nok tiltak allerede, droppet omstikking som hører 70 og 80 tallet til.
Sørg for å fylle flaskene nesten helt opp, tappestaver dufer ikke til det.
Spør mere hvis du opplever oksydert øl.
KISS

Jeg fyller helt opp med samme tappestav som du har. Fyll som vanlig, trekk flaska nesten helt av staven og trykk den fjærbelasta pinnen mot munningen av flaska og fyll forsiktig opp til du har omtrent null fribord. Det er noe drit å skjenke fra de flaskene, men gjør stor forskjell.

Hei Christian

Vanskelig med o2-fri overføring til flaske.
Alt går på redusert O2, så fyll opp med staven, og topp opp med sukkerlake + vann for å nå toppen.

Eller gå for fat…
Du kan låne av meg om du bare vil teste.

Hadde vurdert ny bøtte. Jeg bruker flat bottom. Andre tåler trykk og du kan da dra nytte av gjæring under trykk + Co2 påfylling mens du tapper.
Dette vil også hjelpe under Cold Crash.
Du kan også sette litt trykk på gjæringsdunken mens du tilsetter gelatin.

STC-1000 funker fjell for meg.

Dropp trekkspill-vannflasken :)

Infeksjoner dreper bryggegleden. Skift gjæringskar og vask alt med skikkelige greier. Flasker må vaskes med børste inni + stekeovn for å sikre at ikke infeksjonen kommer tilbake.

Omstikking er ut.
Topp opp flaska med sukkerlake / vann.

Du kan med fordel vurdere alt nytt av det som er plast. Det er ofte ikke dyrt

For ordens skyld: infeksjonene er langt bak meg, og alt av utstyr jeg bruker nå er nytt fra den gang.

Hadde vurdert ny bøtte. Jeg bruker flat bottom. Andre tåler trykk og du kan da dra nytte av gjæring under trykk + Co2 påfylling mens du tapper.
Dette vil også hjelpe under Cold Crash.
Du kan også sette litt trykk på gjæringsdunken mens du tilsetter gelatin.

Hva er flat bottom? Hvordan gjør jeg gjæring under trykk? Hvordan hjelper dette med cold crash? :) mer detaljer eller relevante lenker tas i mot med takk!

Topp opp flaska med sukkerlake / vann.
Det var lurt! Øl først, sukkerlake så. Helt klart ny tilnærming.

Hva er flat bottom? Hvordan gjør jeg gjæring under trykk? Hvordan hjelper dette med cold crash? :) mer detaljer eller relevante lenker tas i mot med takk!
Jeg har flere flatt bottom, men av den gamle typen uten tappeventil i bunn.
Den kan du bruke til direkte tapp på flaske.
Anbefaler en 10cm slange mellom den og tappestav. Sett karet tilstrekkelig høyt. Nær hands-free tapping.

Jeg har ikke utstyr for trykk gjæring, så den får noen andre ta.

Dersom du har litt trykk på tanken, vil du ikke suge inn o2 ved Cold crash.

Takk for tips! Skal måle litt og se om jeg har plass til en sånn fermzilla. Jeg har også en brewbucket, men den lager bare saison siden jeg ikke får den inn i kjøleskapet :)

Jeg har 50cm i kjøleskapet. FermZilla er 47 + gjørlås på rundt 10. Finnes det mulighet for å montere en blowoff eller lignende som ikke er så høyt?

Ja, dette er i praksis det jeg gjør nå. Vinkelen kan av og til vippe munnstykket av, og da blir det bra med søl :)
nå har både du og jeg (etter 25 år) fått en løsning på det :)
Jeg bruker da mottrykksfyller på alt og slipper noe unna o2 problematikken så jeg anbefaler og trykktank.

Men ikke hopp på alt mulig av utstyr, du kan fort ende opp med masse du ikke trenger eller vil ha, plastreturen og Mo i Rana har DIY bryggerier som nå blir smeltet om til spiker :)

Men ikke hopp på alt mulig av utstyr, du kan fort ende opp med masse du ikke trenger eller vil ha, plastreturen og Mo i Rana har DIY bryggerier som nå blir smeltet om til spiker :)
Haha, ja. Jeg har allerede mer utstyr enn innsatsen kan forsvare, og det etter å ha solgt unna en del :)

Kjøpte for et par år siden 2 Apollo 30L Snubnose og har ikke angret på det.
Skrur igjen spundingventilen mot slutten av gjæringen slik at jeg har nok trykk til CC uten at det blir undertrykk
Det er nå kommet lokk til Apollo med triclamp tilkobling for oksygenfri tørrhumling.

Derretter overføres mesteparten lukket til fat, men også til en del flasker. Brukte først tappestav direkte fra fat men har nå en Boel iTap hvor jeg flusher flasker med sukkerbit. Det av oksygen som blir igjen i flaska regner jeg med at gjæra tar seg av.

Har du en liten slangebit mellom krana og tappestaven?
Jepp! Mye lettere enn å ha den rett på karet.

Jeg har ikke dunka av det munnstykket mange ganger, men det har skjedd. Og jeg kan lett kjenne meg igjen i søl som resultat av oppmerksomhet, gjerne mot slutten av flaskinga :D er nok ikke utstyrets feil.

Tilbake
Topp