afostad skrev:Vørteren er først klar på lørdag![]()
mrmalty sier 4,28 liter starter med viabilitet på 97 %
Men har ikke peiling på viabilitet på mitt rør.. Står best før 15 juni på røret.
Bør jeg lage starter i to trinn? Hva rekker jeg fra i kveld og frem til midt på dagen lørdag?
Fredda skrev:Husker ikke helt, men mener å huske at best før datoen er 3 mnder, men sjekk om du finner produksjons dato på pakken for å være sikker.
Lag en starter så raskt som mulig nå, hvis du ikke har magnetrører så velg "intermittent shaking". Det vil si at du er borte å rister på starteren så ofte så mulig men gjæringen er aktiv.
Hvis du lager starteren så kjapt som mulig idag, lar den stå å gjære ut i ca 24t, så setter du den i kjøleskapet så gjæren bunnfeller frem til lørdag så bør du være innafor
Husk å helle av så mye av vørteren/øl som mulig av starteren før du heller den i gjæringskaret.
Gahr skrev:Hvis bbf er 15. juni, blir vel produksjonsdato ca. 15. februar? White Labs har en best før-dato som er 120 dager (4 mnd.) etter produksjonsdato.
afostad skrev:Best før juni 2013 sto det på røret.. Da er det enten 1 feb eller 1 mars som er prod dat?
. Laget en 6,5 liters starter som jeg ristet godt. Satser på at det blir nok gjær, om enn noe underpitching..
afostad skrev:Best før juni 2013 sto det på røret.. Da er det enten 1 feb eller 1 mars som er prod dat?
. Laget en 6,5 liters starter som jeg ristet godt. Satser på at det blir nok gjær, om enn noe underpitching..
afostad skrev:Skal brygge en WIT på lørdag. Har et rør WLP400 og 1 kg DME. ca 35 liter ferdig vørter med OG 1055.
Noen som kan gi lyntips i forhold til starter? Står best før 15 juni på gjæren.