gjærstarter på moss maltekstrakt

heisann!
skal sette min første gjærstarter, planen er å brygge på søndag.
dette er tatt opp mangen ganger før men jeg spør for det om, for jeg er litt usikker på hvordan jeg leser av mr malty.
brygget skal bli en mild (brown) ale planlagt OG er 1040.
er det riktigt att jeg skal ha 1.35L starter, med en pakke whitelabs gjær som har utløpsdato 16 september?
en annen ting er att jeg må sette den starter i gang i dag ettermiddag, med det så har jeg bare moss maltekstrakt for hånd. har noen begrep på hvor mye jeg må ha i en starter på 1.35l?

Du må vel ha to rør med gjær dersom du skal ha en starter på 1.3 liter:
rI9gC.jpg

bra jeg ser skjermklippet ditt, jeg har 2 rør, så jeg putter dem i. jeg gambler på att europris har den skålen/lykten på 3liter som jeg trenger for å pitche så mye, ellers må jeg bruke en plast dunk til magnetrøreren. uansett takker og bukker for hjelpen, for jeg har gjort noe gale i mr malty. planen er å settet dette i 3liters koble. skal vell gå bra med 1.3 liter, eller kan jeg ha større starter?

Jeg er litt usikker på hva du spør om, dersom du har en 3 liters koble kan du godt å en større starter i den. 2,5 liter burde gå greit uten at det skummer over, litt avhengig av hvilken gjær du har.

Dersom du har 2 rør med gjær og begge har utløpsdato 16. september holder det fint med 1,3 liter starter.

Jeg har 4 rør, 2 av hver type, så blir brygging både søndag og mandag, beklager dårlig formulering, men dine svr har dekket spm ang starter mengde. Tusen takk for hjelpen

jepp, vi satser på det beste, har kokt opp 160g moss ekstrakt, kokt i vell 10 min. No kjøler jeg, samtidigt som jeg har tatt ut gjæren fra kjølen og gitt den noen gode rist.

du hadde helt rett i att den kom til å slite litt mer med vørter i. jeg lurer på om dette er nok, eller om jeg skal booste strømkilden med en volt og 2. er fremdeles litt skum på toppen så jeg ser ikke om det er noe synk i midten eller ikke, men vørteren er i alle fall i bevegelse.

god morgen! gjett hva jeg har i skapet som jeg ikke putta i vørteren? gjær næring, omfg.
uten å nevne årsak, så trenger jeg altso dobbelt så mye gjær som jeg har kalkulert og tenkt, jeg har 2 alternativ. rehdrere tørr gjær og bruke på halve batchen eller kan jeg koke opp ny maltekstrakt, og kjøre enda en starter på den samme gjæren som alt har snurra 34timer? vil jeg kunne gro mer gjær av å gjøre det?

Fant ikke noe kalkulator jeg. Putta no starteren i kjølen i dg morges, så har enda noen timer å klekke ut en plan på for å få gjær nok til 40l

Tilbake
Topp