Første "all grain", fikk ikke til å meske...

Prøvde meg på et "All grain" sett i går fra altibrygg i haugesund. En sommer IPA, hvor forventet OG var 62. Utstyret mitt er sånt garasje oppsett, dvs. en krabbekoker på gass og en 40 liter kjele + meskepose. I instruksjonen sto det at jeg skulle meske på 66 grader i 90 min. Jeg kokte opp 18 liter vann til 70 grader og hadde i malt. Tempen sakk da til 67 grader. Lokket ble satt på og gryta ble pakket/isoolert. Etter en time var tempen falt til 63 grader. Jeg kokte da opp 2 liter, i en liten kjele, og helte dette oppi mesken. Da steg tempen til ca 67 grader igjen. Så ventet jeg den resterende tiden. løftet opp meskeposen, og helte oppvarmet vann (80 grader)over den til jeg hadde 25 liter i gryta, som var meningen en skulle sitte igjen med. Målte så OG, og den var på ca 35! Ente opp med å sette meskeposen oppi gryta igjen. Varmet alt opp til 75-80 grader og lot det stå nye 90 min. Etter dette fikk jeg en OG på 64, men nå var veskenivået falt en del. fylte opp med vann til jeg fikk OG på 62 og ente opp med 23,5 liter totalt, som nå er satt til gjæring. Om dette blir øl eller ikke, vet jeg ikke, men i grunn er jeg mest forveten på hva jeg gjorde feil med meskingen, siden den endte på kun 35, når jeg prøvde å følge instruksjonene. Alle temperaturer ble måt med 2 forskjellige målere, så regner med de stemmer. Noen som kan hjelpe?

Du kommer til å få kontroll på mesketemp etterhvert. Alt mellom 60-68°c blir det øl av, det er gullhårsonen for konvertering av stivelse i maltet om til sukker(rett meg gjerne på temperatur, den som vil). Når det gjelder den lave målingen kan en grunn være at sukkertettheten er forskjellig fra hvor du måler i vørteren. Målte du med refraktometer eller hydrometer? (kikkert eller rør?)

Måler du med hydrometer må man også kompensere for temperaturforskjeller for alt over 20°C. Det kan utgjøre mye når du måler i vørter som holder 60-70°C.

En liten flaske jod (fra apoteket) kan hjelpe deg til å se om malten er ferdig konvertert.
Hvordan du gjør det ser du på f eks youtube.
Hadde også isolert bedre så temperaturen ikke gikk så mye ned.
Meskingen tar lengre tid ved lavere temperatur.

Takker for svar, men sitter fortsatt å lurer litt. Jeg kjølte ned vørteren som var i måleglasset, før jeg målte, så regner med målingene bør stemme. Fikk jo rett OG til slutt også, som jeg målte på samme måte med hydrometer. Har prøvd å google litt, men blir ikke helt klok på dette. Kan det være at jeg burde rørt i gryta under meskingen?

Du må røre kraftig før du tar ut prøve etter mesking,tar du en prøve fra toppen uten å røre det opp så kan du får så lav måling..
Tar du prøven fra bunn(via ventil feks.) uten å røre så vil du får for høy måling..

Du må røre kraftig før du tar ut prøve etter mesking,tar du en prøve fra toppen uten å røre det opp så kan du får så lav måling..
Tar du prøven fra bunn(via ventil feks.) uten å røre så vil du får for høy måling..
Hmm, trodde jeg rørte, men er jaggu ikke sikker... Men jeg tok målinger flere ganger under veis, og jeg trengte nye 90 min, før OG var oppnådd. Det ble rørt i meske når jeg mesket "på ny" i 90 min.

Tror jeg fant feilen. Jeg begynte bryggingen med 2 forskjellige termometer. et analogt og et digitalt. De viste nøyaktig likt, så etter hvert benyttet jeg kun det digitale. Nå i dag ser jeg at det digitale plutselig viser helt feil. Det viser alt for mye (ca 15-20 grader). Tipper det ikke har vært helt vanntett, da det egentlig er et steketermometer. Så jeg har sikkert mesket med 15-20 grader for lav temperatur til å begynne med. Tror dere det kan stemme?

Det kan sikkert stemme. Jeg har "drept" 2 stk steketermometer under mesking. De tåler nok ikke å være nedsenket i væske. De er jo heller ikke laget for det.
Etter noen uker i kjøkkenskuffen fungerer de igjen. Men jeg kommer nok til å kjøpe meg en therma-pen som blir skrytt av her på forumet.

Sendt via Tapatalk

Tilbake
Topp