Coffee Porter med lactose - hvor mye?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg brygger en coffee porter, og har lyst til å runde den av litt. Hører at lactose er et mulig middel, men finner ingen informasjon om mengde. Batcher min er på 25 liter - kan noen tipse meg mht hvor mye lactose som passer?

Jeg laget meg en frokost stout, 70g kaldpresset kaffe i en liter vann og 250g lactose. Var en 50l batch som ble delt i to, første tilsatte jeg nevte mengde kaffe i etter sormgjæring, den andre ved flasking, klart best ved flasking. (kunne tenkt meg litt mer kaffe så blir nok 100g og 1,5l nestegang.
Men ble veldig god

Tja, gikk bra for meg. Om du koker den blir den veldig bitter når den kjøler ned. Kokte vannet, kjølte ned og tilsatte presskanne kaffe i en presskanne som jeg satte i kjøleskapet i ca 30 timer, pressa og hadde de i

Det er litt merkelig at det er trygt å kaldpresse, men jeg vet det er vanlig å gjøre det.
Skulle tro at et produkt som kaffe hadde en del mikrober på seg.
Kaffe er vel surt, uten at jeg vet pH. Kanskje det er det som gjør at det funker.

Når kaffebønnene i kaffebrenneriet utsettes for en temperatur på 180 til 210 grader i 6 til 15 minutter (avhengig av brenningsgrad) tar det knekken på det meste skulle en tro. Godt mulig at prosessene med pakking etc. etterpå ikke tilfører videre med nye mikrober.

Tilbake
Topp