Bryggesoftware, hva bruker man det til?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Ser at mange bruker beersmith og andre typer bryggesoftware. Jeg har også sett på beersmith, men skjønte egentlig ikke hva jeg skulle bruke den til. Hva er det disse programmene gjør?

Man komponerer oppskrifter, og får alle detaljene rundt bryggedagen av Beersmith. Skyllevann osv, om du har satt det opp korrekt.

Den forteller deg hvor høy OG og hvilken IBU brygget kommer til å få, den gir deg også retningslinjer, om du for eks velger Engelsk Porter på stil, så du ikke får for høy IBU for eks ihht retningslinjene.

Kan forresten anbefale Brewmate, dette er gratis, og enklere i bruk for en nybegynner kontra Beersmith.
Her er for eks et av bryggene mine, enkelt oppsatt i Brewmate.
upload_2016-1-3_22-8-24.png

Vedlegg

• upload_2016-1-3_22-8-26.png
    upload_2016-1-3_22-8-26.png
    1,5 MB · Sett: 50
Sist redigert:
Har kikket litt inne på haandbryg .
Får aldri dette med vann/skyllevann til .
Man kan sette volume ned ,da retter programmet malt innholdet men sier ikke noe om kokevolum .
Når man forandrer kokevolum så skjer det ingenting med malttillsettningen .
Hvordan ville oppsettet på dette bli om kokevolumet er 17 liter ?

Har kikket litt inne på haandbryg .
Får aldri dette med vann/skyllevann til .
Man kan sette volume ned ,da retter programmet malt innholdet men sier ikke noe om kokevolum .
Når man forandrer kokevolum så skjer det ingenting med malttillsettningen .
Hvordan ville oppsettet på dette bli om kokevolumet er 17 liter ?
haandbryg hjelper deg ikke med å kalkulere vann/skyllevann, det har jeg regnet ut vhja. denne kalkulatoren. Dersom du trenger hjelp til å kalkulere temperaturen før tilsetning av malten har jeg brukt kalkulator her

Kokevolum setter du inn selv, dette benyttes til å beregne IBU fra humlen.

Hvis du skalerer nevnte oppsett til 17 liter trenger du rundt 13 liter meskevann og 11.6 liter skyllevann på mitt utstyr og meskemetode. Jeg mesker med 3L vann pr. kg malt og har en brygghuseffektivitet på ca. 80% når jeg ikke tar med trub i gjæringskaret.

Synes ikke det er noen stor ulempe å kalkulere dette på "utsiden" av haandbryg, dette er tall som vil være litt forskjellige avhengig av utstyret du brygger på og erfaring du raskt opparbeider deg.Viktig å huske og sette riktig kokevolum ved skalering av oppskrifter, ellers blir kalkulering av IBU feil.

I beersmith f.eks. legger du inn en utstyrsprofil så kalkuleres dette inne i programmet for deg.

Tilbake
Topp