Torskarr
Norbrygg-medlem
Jeg har en romslig treboks m lokk, isolert med isopor og med plass til to 30l dunker og litt til. I denne har jeg en 300W varmeovn og termostat og en vifte som går når varmen er på. Alt dette holder jevn temp, men helt perfekt er det ikke. Vintertid med kald kjeller gir ca 4 grader forskjell fra bunn til topp inni denne, og jeg tror at ovnen går hyppigere nå.
Siste batch med pale ale, den første siden kulda kom i desember, fikk en usmak, kanskje i retning av brent gummi? Ovnen har kun 30-40 cm klatring til gjærdunkene.
Blir det varmeskade tro?
Jeg pitchet begge med slurry, ca 4dl kompakt masse i hver, sanket for omtrent 3 mnd siden. Nesten hele gjærkaka minus grums. Er usmaken overpitching og autolyse fra gammel gjær?
Usmaken kjente jeg når gjæringen var ferdig, men jeg flasket alt i håp og tro... Kan det drikkes om litt? Noen år...?
Eller summen av alt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Siste batch med pale ale, den første siden kulda kom i desember, fikk en usmak, kanskje i retning av brent gummi? Ovnen har kun 30-40 cm klatring til gjærdunkene.
Blir det varmeskade tro?
Jeg pitchet begge med slurry, ca 4dl kompakt masse i hver, sanket for omtrent 3 mnd siden. Nesten hele gjærkaka minus grums. Er usmaken overpitching og autolyse fra gammel gjær?
Usmaken kjente jeg når gjæringen var ferdig, men jeg flasket alt i håp og tro... Kan det drikkes om litt? Noen år...?
Eller summen av alt?
Sent from my iPhone using Tapatalk