Varmeelement i herms

Hei
Driver og planlegger et hermssystem og i den forbindelse har jeg et par spørsmål.
Skal kjøpe en 50 liters kjele hvor jeg skal ha en 12mm kobbekveil på 5 meter som coil. Har tenkt å bruke denne HLT kjelen til oppvarming av mesk og til skylling. Det kan da være rundt 30 liter vann igjen i kjelen når jeg sirkulerer vørteren. Hvor stort varmeelement trenger jeg for å øke temperaturen på stegmeskingen relativt raskt?
Kunne selvsagt brukt mindre volum på kjele, men ønsker å ha alt i en kjele.
Har også hørt det lønner seg å sirkulere vannet i HLT, stemmer dette?
Har for øvrig 16A sikring.

Har du kun én 16A kurs, er vel et 3,5 KW element det største du kan bruke. Og ved la oss si du skal øke temperaturen 15 grader vil dette ta knappe ti minutter uten noe som helst varmetap.

Skal nok få til og legge opp en større kurs hvis jeg må, men høres jo ut til at 3500 watt bør holde da.

Alternativet er jo to elementer, så kan du plugge de i på 2 forskjellige kurser

3.500W er ikke nok. Har testet med 4500W i mindre enn 30L HLT, lengre kveil men dog. Tok en evighet å stegmeske, brukte oppsettet kun en gang.

Bruker 3 kW i en herms coil på ca 100 liter totalvolum, men har også 6 kW i tanken for oppvarming, stegmesk og koking. Fungerer helt fint. Men med kun herms som varmekilde.. nei.
Kun herms som varmekilde høres ikke effektivt ut uansett. Sirkulasjonen vil også gi begrensninger. Hvor mange l/min får du gjennom et 12mm rør uten å få spyleslange effekt?
Kjører VV bereder med en litt slankere VV bereder kutta til "maltrør" oppi, filterplate i bunn av denne. Sirkulerer kontinuerlig over malten.

Bruker 3 kW i en herms coil på ca 100 liter totalvolum, men har også 6 kW i tanken for oppvarming, stegmesk og koking. Fungerer helt fint. Men med kun herms som varmekilde.. nei.
Kun herms som varmekilde høres ikke effektivt ut uansett. Sirkulasjonen vil også gi begrensninger. Hvor mange l/min får du gjennom et 12mm rør uten å få spyleslange effekt?
Kjører VV bereder med en litt slankere VV bereder kutta til "maltrør" oppi, filterplate i bunn av denne. Sirkulerer kontinuerlig over malten.
Beklager hvis jeg ikke forstår helt, men jeg skjønte ikke hva du mente med kun herms som varmekilde.
Planen var og bruke et trekjelesystem, en kjele som herms coilen ligger i, en kjølebag til mesken og en kjele til å koke med. Koker med gass, og skal ha varmeelement i hlt. Ser de bruker 5500 watt i the Electric brewery systemet. Vil dette fungere? Og er det bedre jo lengre coilen er? Er 10mm bedre enn 12?

Beklager hvis jeg ikke forstår helt, men jeg skjønte ikke hva du mente med kun herms som varmekilde.
Planen var og bruke et trekjelesystem, en kjele som herms coilen ligger i, en kjølebag til mesken og en kjele til å koke med. Koker med gass, og skal ha varmeelement i hlt. Ser de bruker 5500 watt i the Electric brewery systemet. Vil dette fungere? Og er det bedre jo lengre coilen er? Er 10mm bedre enn 12?
Tenkte på kun herms som varmekilde i meskekar. Kjører fint under mesking, men blir veldig tregt på stegmesk ogg opp til utmesk temp. Ser du bruker kjølebag, så du har litt mindre varmetap enn jeg, kanskje bra nok..
I mitt system, under koking med ca 90 liter før kok holdt det med 3 kW for å holde koket gående. Trengte all 6 kW for å kjøre opp til kok.
Øka til 100-110 liter på neste, da holdt ikke lenger 3 kW til å holde kok gående. Har ennå ikke regulering på disse elementene, kun av/på på hvert enkelt.
10mm eller 12mm. Ville nok gått for 12mm. Du må jo få flytta litt væske. Bruker sjøl 5m 12x1mm kobber i hermscoilen. 3 kW element. Lengde på coilen kan sikkert regnes ut. Har ikke regna, bare bygd.. Tok noen termobilder, tror jeg traff brukbart.
Det er en tråd en eller plass her angående lengde på herms coil

3.500W er ikke nok. Har testet med 4500W i mindre enn 30L HLT, lengre kveil men dog. Tok en evighet å stegmeske, brukte oppsettet kun en gang.
Derfor en kjører vannkokerstørrelse altså? Jeg innbilte meg faktisk at 3.5Kw var nok i en 30 -40 l hlt.

Ikke til stegmesking synes jeg. Tok votter og vinter å nå neste steg. Husk at med coil i HLT så er det vannet i HLT + mesken som må varmes.

Og om du deler W på sammenlagt væske som må varmes opp så er min erfaring at oppsettet med minst herms går fortest selv om effekten per liter er det samme.

Med mindre man har veldig mange kW tilgjengelig så stemmer jeg for kompaktherms.

Jeg bruker 3kW i en 1.8L. Og på "vanlige" brygg opp til 1.060 OG så ligger jeg på litt i underkant av 1c pr min i stigningstid, målt i mesken. Litt over 1c på svakere brygg. Jeg brygger 25L i slengen.

Da jeg puttet en coil i hlt så var jeg ikke i nærheten. Hvis jeg ikke husker feil så var det ca tre ganger så lang tid med kraften jeg hadde tilgjengelig.

Edit. Nå blander jeg. Det var med 10L herms det tok nesten tre ganger så lang tid i forhold til.

Sist redigert:
3 kW i herms + 3 kW element i kjelen er greit å stegmeske med i mitt opplegg. Tror ikke det henger på effekt i herms'en, men væskestrøm for å få overført effekten. Min herms er ikke i HLT, det er en egen unit. Om HLT er herms oppvarming ville jeg nok kjørt endel effekt ja.

Dette er bare er en løs tanke.

Jeg tror at man vil ha mest effekt i hermsen for å få den raskt opp til ny temperatur, og så vil man ha høy flow for selve utvekslingen av varme.

Når tempen har nådd ny temperatur kan man sikkert klare seg med mindre effekt så lenge effekten er nok til å vedlikeholde temperaturen. Altså vedlikeholde tempen i hermsen samtidig som den motstår den negative (ifht ny satt temp) tempen vørteren som strømmer gjennom har.

Husker du diameter og lengde på kveilen? Hadde du kontinuerlig sirkulasjon i HLT?
Kan for øvrig trekke ledning fra en 25 amp sikring i skapet, i tillegg har jeg en kurs med 16 amp i rommet. Kanskje det hjelper å "hjelpe" til med en dyppvarmer fra 16 amp kursen når jeg trenger det? Ikke akkurat det helautomatiske systemet jeg hadde tenkt meg, men må man så må man.

Tror at hvis en vil ha max ut av et herms opplegg må flow økes, dvs større diameter på flowrør. Det er vel grenser for hvor mye 10 eller 12mm rør klarer å flytte av varme uten at en får "spyleslange effekt"

Flow er jo ganske avhengig av falskbunn/manifold.

Med mindre man brygger veldig stort så ser jeg ingenting i veien med 12mm.

Kjører 12mm på 100 liter. Helt fint for å holde varmen i systemet, men tregt å stegmeske med. Har 3kW, 5m kobber i en herms varmeveksler med volum på kanskje 5 liter. Ser ingen vits i høyere effekt på denne i alle fall. Ligger under DIY her på forumet om noen er interessert.

Tilbake
Topp