Utvanning

Jeg brygget en sats med American ale i går. Av en eller annen grunn havnet jeg på en vørtermengde på ca 23 liter, mens jeg hadde beregnet 27-28 liter (30 liter før koking). Nå er jeg bekymret for at vørteren er for sterk til at sukkeret gjærer ut skikkelig. Har ikke målt OG, men jeg hev vel på godt og vel 6 kg malt tilsammen. Er det forsvarlig å vanne ut vørteren med 4-5 liter kokt og avkjølt vann? Dette bør vel i så fall gjøres i god tid før omstikking, da er det vel gjerne for sent i hvert fall i forhold til om gjæren vil dø av alkoholstyrken? Eller er risikoen for infeksjon av vørteren for stor om jeg må åpne lokket på gjæringskaret en ekstra gang og på et tidlig stadium?

Selv ville jeg bare la det være som det er.
6kg på 23l gir vanligvis rundt 5.5-6%
Dette skal ikke gi noen problemer ved utgjæringen.
Hvist man skal tynne ut vørteren må man gjøre det før gjæringen starter, hvist ikke vil det være fare for att ølet vil bli oksidert siden det vil følge med endel oksygen når du tilsetter mer vann.

"Relax, don't worry, have a homebrew."
-Charlie Papazian

Du tok ikke noe Hydrometermåling? Uansett, det går fint å ha oppi vann dagen etter du brygga. Faktisk kan det ha positive effekter. 2 - 3 liter til burde gå greit. Da får du også litt ekstra gjær siden de da blir Aerobe en liten stund. Ikke lenge. Gjær spiser O2 vanvittig fort.

Steinarja skrev:
Selv ville jeg bare la det være som det er.
6kg på 23l gir vanligvis rundt 5.5-6%
Dette skal ikke gi noen problemer ved utgjæringen.
hvis man skal tynne ut vørteren må man gjøre det før gjæringen starter, hvis ikke vil det være fare for att ølet vil bli oksidert siden det vil følge med endel oksygen når du tilsetter mer vann.

"Relax, don't worry, have a homebrew."
-Charlie Papazian

Du har sikkert rett i det med forventet alkoholstyrke, og gjæren, Wyeast 1056, skal jo tåle opp til ca 10 %. Men jeg tror kanskje jeg heller på litt kokt og avkjølt vann likevel, med stor forsiktighet for å unngå plasking/oksydering. Og kokt vann i seg selv inneholder vel temmelig lite oksygen. Det smarteste er kanskje å tilsette vannet i forbindelse med omstikkingen, jeg heller på vannet i den nye gjæringsdunken før "ølet" eller vørteren følger etter. Trur eg.

Tilbake
Topp