Min batch #2 (Kølsch)

Revor

Hei
Da er gjæringa snart over på mitt andre brygg (brygget lørdag 10 des), et sett med Kølsch fra ølbrygging.no.
Etter oppskriften skulle OG være 1049, min havna på 1054.
Kan årsak til dette være at jeg var ivrig med røresleiva, eller er det andre grunner?
Fredag målte jeg SG til 1008, ny måling i dag viser 1006, så ser jo at alc% blir høyere enn den skal være.
Tenker å ta en ny måling tirsdag (er to dager mellom ok?)
Takker på forhånd for oppklarende innspill/ råd :)

Hilsen Roar

SG-variasjon på 5-10% kan være målefeil pga heterogen blanding, kan være at du har bedre effektivitet enn forventet og kan være fordi du har lavere volum enn forventet (med oppkonsentrering av vørter). Måling annenhver dag burde vel være greit, men ville kanskje ventet nærmere 14-dagern før jeg begynte å måle. Du målte dag 6 som kan være noe tidlig for å forvente utgjæret og stabilt øl.

6,3% og 88% utgjæring (så langt) - det høres nesten skummelt ut. Men jeg får også hatt utgjæring på 84% med wlp029 og mesking for optimal gjærbarhet, så det er vel ikke umulig. Og du fikk kanskje Mangrove Jack's M44 West Coast? Den gir visst veldig høy utgjæring. (Men den lager ikke kølsch, om vi skal være litt pirkete. Jeg ville heller kalle det cream ale.)

Det blir i sterkeste laget, det der - hverken kølsch eller cream ale skal over 5,5%. Men det er vel neppe noen god strategi å tynne den ut, heller, med mindre du fikk volumet redusert tilsvarende økningen i OG, da. Og kanskje ikke da, heller.

Tilbake
Topp