Litt panik her grunnet gjær som ikke vil igang

Per Berge

Norbrygg-medlem
Brygga to dark lager i går men gjær slurry jeg brukte kan ha vært daud. Den har hvertfall ikke starta enda snart ett døgn etter jeg lukka dem.
Spørsmål 1: Kan det bare ta noe mer tid enn vanlig ?
Spørsmål 2: Kan jeg om den ikke starter helle på ett anna gjær Sagflager W34/70 ?

Brygga to dark lager i går men gjær slurry jeg brukte kan ha vært daud. Den har hvertfall ikke starta enda snart ett døgn etter jeg lukka dem.
Spørsmål 1: Kan det bare ta noe mer tid enn vanlig ?
Spørsmål 2: Kan jeg om den ikke starter helle på ett anna gjær Sagflager W34/70 ?
Har du brukt slurry som kan ha vært dau, ville jeg uansett tilsatt ny gjær. Sjøl om den kommer i gang, vil du sannsynligvis få problemer mot slutten.

Trur jeg ville stukket om, også.

Ja det å stikke om var også noe jeg kom på att jeg skulle spørre om. Da satser jeg på å stikke om og bruke ett anna gjær jeg har liggende, Diamond Lager Yeast

Lærdommen må da være: Ikke brygg to batcher samme dag om du kun har slurry :D

Ja det å stikke om var også noe jeg kom på att jeg skulle spørre om. Da satser jeg på å stikke om og bruke ett anna gjær jeg har liggende, Diamond Lager Yeast

Lærdommen må da være: Ikke brygg to batcher samme dag om du kun har slurry
Hvorfor gikk du ut fra at slurryen kunne være dau, forresten? Gammel? Fra et trøblete brygg? Dårlig oppbevaring?

Tilbake
Topp