Honning

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Har en trippel som står og gjærer på andre dagen. Skal tilsette honning etter hovedgjæringa, et sted mellom 5 og 19 % (i stedet for sukker). Noen som har noen tanker om honningen bør varmebehandles eller om den kan tilsettes rett i gjæringskaret? Den er flytende og kjøpt i butikk. Redd for at honningkarakteren svekkes hvis jeg varmer den opp først

Godt spørsmål. Jeg har vært litt uheldig med honning i øl syntes jeg
Tilsatt ved flame out
Upasteurisert

Jeg fikk en infeksjon fra h... etter å ha tilsatt ikke varmebehandlet honning. Aldri igjen.
Når jeg tenker meg om; jeg laget hot honey for en stund tilbake som ble kokt med chiliflakes. Den beholdt honningkarakteren også etter nedkjøling. Oppvarming til 80-ish Celsius i et kvarters tid bør vel gjøre susen. Tror jeg prøver det, takk for innspill

Oppdatering: Varmebehandlet honningen ved å varme den opp i kasserolle til 80C. Lot den stå i ovnen på 82C etpar timer. Kjølet den deretter ned og tilsatte i ølet. Burde gjort dette på high kraussen. Det hadde roet seg i gjæringskaret, men kom igang igjen. Endte opp på ca 9%. Ølet er nå satt kaldt og til karbonering før det skal bokses. (Ja, jeg vet at belgisk egentlig skal flaskekarboneres. Jeg kjenner ikke smaksforskjell) Smaksprøven lover meget godt. Med fare for å være biased, jeg synes honningpreget kommer godt fram. Honning ca 10% av det gjærbare. Sekundærtilsetting ser ut til å holde fuselen unna, ingen tegn til infeksjon.

Tilbake
Topp