Hjelp!! Ekstremt lav pre-boil gravity

Ser ut som noe har gått forferdelig galt!
Er akkurat ferdig med skylling og kjelen står og går mot koking. Målte imidlertid DG like etter at alt vannet var i og fikk et resultat rundt 1.000 !! Altså som vann.
Har fulgt Beersmith sin utregning for vannmengde.

Finne det noen som helst måte å redde dette på eller er alt tapt?

Du har målt feil hvis du har husket å hatt malt oppi.
Å malt ja...... :)

Hehe, jeg husket nok det, men hvordan kan hydrometeret måle feil?
Jeg endte opp med et pre-boil volum på 37 liter, synes jo det var ekstremt mye for en batch som skal bli 22 liter.

Å malt ja...... :)

Hehe, jeg husket nok det, men hvordan kan hydrometeret måle feil?
Jeg endte opp med et pre-boil volum på 37 liter, synes jo det var ekstremt mye for en batch som skal bli 22 liter.
Det er lett å glemme å røre før du måler pre-boil, husk at sukkeret synker. Er nesten lettere å måle idet det koker opp.
37 liter hørtes mye ut, da må jo boiloff være nærmere 20%?
Hva var vannmengdene dine?

Det er to løsninger for pre-boil forresten: enten å tilsette DME eller koke til du når riktig volum, men da må du vente med å tilsette humle!

Det er lett å glemme å røre før du måler pre-boil, husk at sukkeret synker. Er nesten lettere å måle idet det koker opp.
37 liter hørtes mye ut, da må jo boiloff være nærmere 20%?
Hva var vannmengdene dine?
Røre var en god ide! Men fortsatt ganske lav, 1.012. Burde vært 1.039.

Volumene var: Mash: 24 L
Skyll: 13 L

Røre var en god ide! Men fortsatt ganske lav, 1.012. Burde vært 1.039.

Volumene var: Mash: 24 L
Skyll: 13 L
Nå har ikke jeg samme system, men det hørtes ut som du har glemt at det absorberes en del av kornet. Har du målt 37 liter, eller er det bare på papiret?
Å ikke miste noe vann er jo nesten umulig!

Jeg koker alltid 5min før jeg tar "preboil" SG, så er jeg sikker på at løsningen er nogenlunde homogen og blandet.

Nå har ikke jeg samme system, men det hørtes ut som du har glemt at det absorberes en del av kornet. Har du målt 37 liter, eller er det bare på papiret?
Å ikke miste noe vann er jo nesten umulig!
Det har du rett i, forsvant sikkert en 3 liter i mesken. Men det er bare et røft estimat.
Måler på nytt når det begynner å boble, så lar jeg det kanskje koke em halvtime-time ekstra før jeg humler.

Da har du etter min mening skylt med 10 liter for mye.
Eller mesket med 10 for mye, same same.
Fysjom!
Reell pre-boil var 1.022. Skal være 1.039. Vil det holde med 1 time ekstra koking? Evt har jeg noe spraymalt men aner ikke hvor mye jeg skal bruke. Vil jo ikke at det skal påvirke brygget betydelig.

Sist redigert:
For å få ca 25 liter til kok med 5 kg malt ville jeg ha mesket med 20 liter (5 liter av dette blir absorbert av malten, så du står igjen med 15 liter) og hatt 10 liter skyllevann. Eller omvendt.

Fysjom!
Reell pre-boil var 1.022. Skal være 1.039. Vil det holde med 1 time ekstra koking? Evt har jeg noe spraymalt men aner ikke hvor mye jeg skal bruke. Vil jo ikke at det skal påvirke brygget betydelig.
Mener appen Brewers Friend skal ha en kalkulator for dette.

Tilbake
Topp