Gjenbruk av gjærkake

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Har:
En stk ferdiggjæret øl på en Apollo Snubnose og et tomt fat.

Ønsker:
Øl på fat så raskt som mulig og å gjære en ny øl på gjærkaken jeg har i gjæringskaret nå.

Problem:
Har neppe tid til å brygge før i romjulen.

Så, skal jeg
* Tappe øl, ta ut noe gjær, rense gjæringskaret og dyrke opp gjæren jeg tar ut?
Eller
* Tappe øl, men la det stå igjen så mye at det er godt med væske over gjærkaka og så overlever det en snau uke til?

Det andre alternativet virker fristende. Ut fra et renhetsperspektiv tenker jeg at gjæringskaret bør stå fylt med CO2en jeg bruker for å dytte ut ølet med, eller bør gjæren ha noe O2, eller er dette av noen grunn en dårlig ide samme hva?

Hvis du dytter ølet ut med CO2 kan du trygt langt gjæren stå med litt øl over seg en ukes tid. Når du får brygget bør du riste opp gjæren og helle over i en beholder med volummerking så du får pitcha riktig mengde i neste øl. All gjæren er nesten garantert alt for mye.

Har:
En stk ferdiggjæret øl på en Apollo Snubnose og et tomt fat.

Ønsker:
Øl på fat så raskt som mulig og å gjære en ny øl på gjærkaken jeg har i gjæringskaret nå.

Problem:
Har neppe tid til å brygge før i romjulen.

Så, skal jeg
* Tappe øl, ta ut noe gjær, rense gjæringskaret og dyrke opp gjæren jeg tar ut?
Eller
* Tappe øl, men la det stå igjen så mye at det er godt med væske over gjærkaka og så overlever det en snau uke til?

Det andre alternativet virker fristende. Ut fra et renhetsperspektiv tenker jeg at gjæringskaret bør stå fylt med CO2en jeg bruker for å dytte ut ølet med, eller bør gjæren ha noe O2, eller er dette av noen grunn en dårlig ide samme hva?
Det funker å gjøre som @cjohansen sier, men temperatur er et problem. Viabiliteten synker kraftig om men i tillegg kunne du - hvis du har litt vørter stående, hvilket man alltid bør ha;) - gi gjæren en liter eller to med 1.020'ish vørter et par dager før brygging. Da bygger den opp nye lagre med glykogen. Og så kan du bare helle av halvparten før du setter brygget. Da har du gjær som holder ei stund til, også.

Tilbake
Topp