Gjenbruk av gjær og usmak fra "grums"

Torskarr

Norbrygg-medlem
Jeg har hatt så mange brygg med usmak at jeg nesten mistet motet, og flere runder her på forumet har gått med, uten komplett løsning. Nå sitter'n. Det er humlegrums og gammel gjær!!!

Jeg har en Terassebrygger, der det lett blir med mye grums over i gjæringsbøtta. Dette består av mye humlerester. Humle i gjæringskaret over mange uker gir usmak!

Videre har jeg noen ganger gjenbrukt gjær, og vært slapp med vasking av denne. Har noen ganger vasket, men da rett før bruk og ikke rett etter høsting. Gjæren har jeg lagret lenge (flere mnd) og på kjellertemp.

Læring: smak av bitter såpe, med hint av svidd gummi kommer av gjenbruk av gammel grumsete gjær, og kan til og med dukke opp dersom jeg har med mye humlegrums i gjæringskaret, og lar dette stå over en uke uten omstikk til nytt kar.

Er så lykkelig nå som denne smaken er borte... Kan ikke beskrives!!! Skål:))))

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke verst!

Kanskje en ide å gå over til topcropping når du bruker en gjær som er egnet til det?

Jeg vasket litt bunnhøstet gjær for noe uker siden. Glemte ene glasset på kjøkkenbenken i en ukes tid. Da jeg oppdaget det så skrudde jeg av lokket og tok en sniff. Det er den nest verste lukta jeg har kjent. Like intens som det forråtnede liket de fant i blokka der jeg bodde for noen år siden, men ikke like kvalm, "heldigvis".

Hva er trikset på topphøsting, og hvilke gjærtyper egner seg?

Det var en fin tråd om det for ca 9 måneder siden, hvor noen bl.a siterte Espe Lothe fra Kinn. Dessverrehusker jeg ikke hvis trådtittelen er noe du kan søke på med de logiske søkeordene ifht temaet.

Du kan lese litt om den akutelle gjæren du har tenkt å bruke ang top cropping. Det er enkelt sagt gjær som lager en fin krausen på toppen.

Men såvidt jeg husker fra den tråden jeg nevnte først, så skulle du skumme av og kaste det første laget som kom, uten å nå ned så langt at du så ølen. En eller to dager etterpå skummer du av og bevarer det som tar første skummingen sin plass. Ved å skumme av og kaste første laget så hiver du "søpla", altså den brune guffa som for det meste er proteiner og evt humle, den vil du ikke ha. Når du gjort det den så vokser det frem et nytt lag som for det meste er gjær, dette vil du ha.

Rett meg hvis jeg tar feil, dette var fritt etter hukommelsen. Hvis du har boken yeast står det også noe om den samme metoden der, om enn med litt annerledes fremgangsmåte. Der (mener jeg å huske) at du kan vente til high krausen (tre dager ish), skumme av det øverste laget, som er dette proteinlaget, og så høste det som er i midten, hvor det nederste laget fortsatt danner et lag for å besytte ølen din.

Har nok et element av autolyse også, der hvor gjæren er gammel. Så her er det mix av feil.

Tilbake
Topp