Klarte tabben med å kjøle for dårlig ned vørteren før jeg hadde i gjær.
Kan jeg sette alt ut for å kjøle det ned til ca 18-20 grader, eller er gjæren ødelagt?
Ved kontrolltemp holder vørteren nå 32 grader.
Noen tips?
Får evt kjøpe og tilsette ny gjær i morra. Kjøler ned vørteren utendørs nå og kontrollerer temperatur med sterilt tempmål.
Med råflaks kan gjæren overleve. Er en wlp 001 hvis det har noe å si.
Den har en oppgitt maxtemp for optimal gjæring på 23 grader. Den tåler nok mer men vil produsere mye funky smaker. Tror du kan berge deg dersom tempen ikke var mye høyere en 32 grader og du greier å få ned tempen til et akseptabelt området innen gjæringen tar til. Dersom det ikke har kommet en sunn gjærkake i morgen kan det være verdt et forsøk å tilsette ny gjær. Jeg vet ikke om "temperaturdrap" på gjær vil gjøre at den slipper ut usmaker i ølet, men nå har du nå en gang denne vørteren og da kan man jo koste på et par pakker gjær ekstra for å gjøre et forsøk.
Satte 2 gjæringsfat på denne, så temperaturen synker heldigvis raskere enn om jeg hadde brukt bare ett. Det ene er nede i 23 nå og det andre er på 27. Ser an om gjæringen er i gang før jeg drar på jobb i morra.
Tror ikke det ble noen større problemer med dette i retrospekt.
Stormgjæringen satte igang i løpet av natten, og for noen dager siden hadde jeg oppimot 180 klukk i gjærlåsen pr minutt.
Venter nå spent på å smake om en 3 ukers tid.
Så lenge tempen i karet var nede på akseptabelt nivå før stormigjæringen begynte, så gikk nok dette sikkert helt fint. :ilike: Husk at tempen i karet vil under stormgjæring ofte være 2-4 grader høyere en i rommet rundt karet. :yes:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.