Ekspressgjæring?.

Brygget en American IPA fra bryggselv.no på tirsdag ettermiddag. Vi pitchet gjæren i kl 23 på kvelden.

Vi hadde ca 24 liter vørter med en OG på 1.066.

Onsdag morgen var det veldig slapp plopping i gjærlåsen, den hadde tatt seg litt opp på ettermiddagen. Torsdag kveld var det dørgende stille, og i dag har gjæren falt til bunn... På meg virker gjæringen lite potent og tidlig ferdig??

Hadde laget gjærstarter på mandag, på to liter, med to rør WLP007, med best før dato i februar 2013.

Synes å huske at den gjæret lengre sist gang jeg laget denne... Men er ikke skråsikker..

Forskjellen nå er at det var mye kaldere i kjelleren.. Ca 13 grader, så satte gjæringskaret inne i rommet der oljefyren står. Der målte jeg 17,5 grader... Det jeg er redd for er at temperaturen har svingt opp og ned etter som at oljefyren slår seg av og på...

Er amatør, trenger tips og råd! Ønsker ikke at 24 liter skal gå til spille!!

Det høres ikke usannsynlig ut at gjæringa har gått så fort. Hva viser eochslevekta?

Kjørte en måling nå.. Den viste 1.022.

Den har altså gått fra 1.066 til 1.022 på 4 dager. Det er vel realistisk å tro at den vil synke litt til, selv om det ser helt dødt ut?

Av nysgjerrighet.. I morgen skal det tørrhumles, kan det virke inn på noen som helst måte? Jeg slenger bare posen med pellets direkte i karet.. Kanskje blir gjæren virvlet bittelitt opp?

Jaja.. Det ser uansett ut til å bli øl :)

Tilbake
Topp