Batch #1

Da var første brygg gått gjennom utstyret mitt (bryggmaker.no). Et amerikansk pale ale etter maltsett fra vinogbar.no.

5 kilo pale ale malt
400 gr. CaraRed
10 g Citra 60 min.
10 g Cascade 60 min.
25 g Citra 15 min.
25 g Cascade 15 min.
30 g Citra 2 min.
30 g Cascade 2 min.

Varmet 16l vann til ca 75 grader i meskekjele og tilsatte 5kg malt. Trodde først at temperaturen ble for lav og satte på 3.5kW induksjonsplata i ca 5 minutter, da var plutselig temperaturen opp mot 80 grader og det ble igangsatt iherdig røring og tilslutt en liter kaldt vann. Fikk stabilisert brygget på ca. 68 grader og lot det står ca. en 80 minutter i meskekjelen. Tappet så av og helte tilbake i kjelen til vørteren ble klar og tappet så av mesk med påfyll av 2 og 2 liter med ca. 70-80grader varmt vann, totalt 19 liter ekstra vann til utskyllingen. Målte SG(?) på vørteren før koking til 1040. Ca. 24-25 liter vørter før kok.

Koketid 60 minutter med humpleposer på 60, 20 og 3 minutter. Kjølte ned med rustfritt stål spiral på greie 15 minutter. Tror vørtermengden kom ned på ca 16-17 liter til slutt og OG på 1060. Tappet av til glassballong og tilsatte Safale-05.

Putrer og går fint nå etter 1 døgn.

Fikk en nokså høy OG (1060) og lurer på hvordan dette evt vil påvirke resultatet og lurer også på hvordan temperaturtullet i begynnelsen vil påvirke. Mesk i 80 grader over 3-5 minutter og ned til 68 grader over 5 minutter. Vil dette ha drept evt enzymer evt vil ølet bli veldig søtt?

Tilbake
Topp