Advarsel!!! Nybegynnerspørsmål

Heisann! Har de siste årene utviklet et lidenskapelig forhold til godt håndverksøl, og synes nå det er på høy tid å begynne å brygge selv. Har i denne forbindelse noen spørsmål da jeg er tilnærmet blank på brygging og utstyr.

Og ja, jeg har lest FAQ, men linken til artikkelen om hva man trenger av utstyr er ødelagt, så moderator burde gjerne ta en titt på denne.

1. Har tittet litt rundt på utsyr og funnet Beer Brew 60 og Speidel Braümeister 50 interressante. Det skal dog sies det er en markant prisforskjell på disse (ca 20k). Helt ærlig, er det verdt differansen? Hva er de store forskjellene?

2. Si at jeg skulle gått for denne: http://www.ol-akademiet.no/produkt/startpakke-beer-brew-60/
Inneholder:
  • 1x Beer Brew 60
  • 1x Beer Brew røresleiv
  • 3x Beer Brew gjæringskar i plast med lokk
  • 3x Gjærlås med pakning
  • 1x Starsan (100ml)
  • 1x Digitalt termometer
  • 1x Hydrometer

Er det mer enn dette jeg trenger med det første? Bortsett fra råvarer, flasker, korker og en bordkorker?

3. Andre forslag til "startpakke"?

Er svært takknemlig for tilbakemeldinger

Et rengjøringsmiddel, som oxipro, pbw eller lignende er også greit å anskaffe seg med en gang. Og en drøss med silikonslanger! Man kan aldri få nok silikonslanger!

Når det gjelder prisforskjellen er det på grunn av speidel sin lille kompjuter som gjør det mulig å programmere inn meskesteg til den store gullmedaljen og automatisere alt av mesking. Også er speidel dyr blingbling i seg selv. ;)

Takker for raskt svar.. Heller mot Beer Brew.

Har da følgende på liste over hva som må kjøpes ekstra
- Råvarer
- Flasker
- Korker
- Bordkorker
- 2 ekstra gjæringskar
- Silikonslanger
- Flaskefyller
- Starsan rengjøringsmiddel
- Tørkestativ for flasker
- Flaskevasker

Hva med kjøler? Noen som vet om det følger med? Kan ikke se det i beskrivelsen?

Sist redigert:
Flaks for deg at jeg nylig hjalp et par stykker med mye av det samme (men for BIAB).
Dette gjaldt minimumsutstyret, unnlot da tørkestativ, bordkorker og den slags lyx.

I tillegg til dine ting oppga jeg:
  • Autohevert
  • Termometer-klistremerker (evt annen måte å måle temperatur i gjæringskar)
  • En skikkelig vekt (0-1000g) - Kan anbefale en litt OK kaffe/te-vekt, koster 2-300 og er veldig nøyaktige
  • En skikkelig bok om brygging
I tillegg kommer en hel haug med ting de fleste har hjemme, som sprayflasker, trakter, hansker osv.
Utelater også et par ting jeg selv syns er uunnværlige, men man klarer seg uten, som gjærnæring og klarningsmidler.
Utstyr til brygging er en sånn sak som kommer krypende sakte innover lommeboka di over tid - dukker stadig opp noe nytt man "trenger".

Noen andre får svare på om det følger med kjøling til BB.

Trådstarter: har du vurdert the grainfather? Den legger seg mellom BB og BM, følger med motstrømskjøler og enkel PID, samt er CE merket. Hvis du er ute etter noe som tar lite plass, og er relativt enkelt, kan det være noe å vurdere. Har lest mye bra om denne.

Ser du går for 60 literen, så da er kanskje 30 liter uaktuelt? Uansett, bare et innspill :)

Og aller viktigst om du ønsker å brygge godt øll; Bruk litt av det du sparte på å droppe Speidelen til Gjæringskontroll. Kjøleskap for gjæringsspannene, varmekilde og temperaturstyring (STC1000 e .lign)

Sist redigert:
Takker for mye gode svar! Vi er to stk. som skal brygge. Ikke sett på Grainfather, men skal ta en titt.
Noterer alt annet utstyr dere nevner!

Har lest fra Ølbrygging - fra hånd til munn, men tar gjerne imot tips om uunnværlige bøker.

Har ikke mer enn 15 batcher bak meg og anser meg selv fortsatt som fersk. Den pakken du har funnet frem ser kjempeflott ut, så lenge du har lyst på 60-liters maskin. Jeg brygger på en BB30 og har et par tips som sikkert også gjelder for BB60.

Det ligger en egen tråd et sted på forumet som jeg ikke fant nå... men den omhandler hvordan å forbedre BeerBrew maskinene. Det er mye der som krever mye mikk og mekk, men et enkelt grep du bør gjøre er å finne frem et gammelt liggeunderlag og isolere bøtta! Det gir deg MYE mer stabil mesketemperatur.

En av de tingene jeg ikke ville vært for uten er meskepumpen som sirkulerer vørteren for deg.

Som Terje J sier, har du råd, så invester i gjæringsutstyr. Et gammelt kjøleskap eller fryser fra finn.no gjør susen. Og er du som meg litt skeptisk til å drive med kobling av ledninger som skal være tilkoblet 24/7 så kjøp deg en UT200 og koble kjøleskapet/fryseren til den. Jeg gjærer all min Ale på 19 grader og Lager på 10 grader hele veien. Man MÅ ikke ha så mye mer avansert utstyr enn dette.

Dersom du er alene om denne BB60 så blir nok ditt største problem lagringsplass til alle flaskene :)

Tilbake
Topp